Επαγγελματική Αξιολόγηση και Καθοδήγηση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΨΧ 105) (ΨΧ105)
Δέσποινα Σιδηροπούλου-Δημακάκου
Στο μάθημα αυτό εξετάζεται η επαγγελματική ανάπτυξη των ατόμων με σωματική ή πνευματική αναπηρία. Για τις ανάγκες του μαθήματος, οι όροι «άτομο με αναπηρία» και «άτομο με μειονεξία» αναφέρονται αποκλειστικά στους ανθρώπους για τους οποίους η αναπηρία ή η μειονεξία επηρεάζουν την διαδικασία της επαγγελματικής τους ανάπτυξη σε τέτοιο βαθμό, ώστε να απαιτείται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο χαρακτηριστικό αυτό. Για τις ομάδες αυτές εξετάζονται ζητήματα/προβλήματα σωματικής, γνωστικής, κοινωνικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, στερεότυπα που επηρεάζουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη και την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, μοντέλα επαγγελματικής συμβουλευτικής και καθοδήγησης για τη διευκόλυνση του επαγγελματικού σχεδιασμού των ομάδων αυτών, διαδικασίες και μέσα αξιολόγησης ενδιαφερόντων, ικανοτήτων και λοιπών χαρακτηριστικών της επαγγελματικής τους προσωπικότητας. Τα παραπάνω συμπληρώνονται με αποτελέσματα σχετικών ερευνών και με την περιγραφή ευρωπαϊκών προγραμμάτων που έχουν ως στόχο τη διευκόλυνση του επαγγελματικού σχεδιασμού των ειδικών ομάδων.
Μαθησιακοί Στόχοι
Να είναι οι φοιτητές ικανοί
- Να αναγνωρίζουν τα αναπτυξιακά, σωματικά, ψυχολογικά κοινωνικά χαρακτηριστικά και ειδικές ανάγκες που μπορεί να παρακωλύουν την επαγγελματική ανάπτυξη ατόμων που ανήκουν σε ειδικές ομάδες.
- Να κατανοούν τα προβλήματα επαγγελματικής ανάπτυξης των ατόμων που ανήκουν σε ειδικούς πληθυσμούς και τις συνέπειές τους στην επαγγελματική/κοινωνική τους αποκατάσταση
- Να γνωρίζουν τις διάφορες θεωρίες και τεχνικές επαγγελματικής καθοδήγησης των ειδικών πληθυσμών και να διακρίνουν ποιες και πώς εφαρμόζονται στην πράξη κατά περίπτωση.
- Να περιγράφουν εργαλεία και μεθόδους επαγγελματικής αξιολόγησης που θα τους είναι χρήσιμες όταν εργάζονται με ειδικούς πληθυσμούς
- Να κατανοήσουν τον ρόλο τους ως μελλοντικών επαγγελματικών συμβούλων που θα εργάζονται με ειδικούς πληθυσμούς.
- Να κατανοούν τα αποτελέσματα ερευνών για την επαγγελματική ανάπτυξη ειδικών πληθυσμών και τις συνέπειές τους στην πράξη της επαγγελματικής καθοδήγησης.
- Να αναγνωρίζουν τα μεγαλύτερα εμπόδια στην απασχόληση των ειδικών ομάδων και τις στρατηγικές για να ξεπεραστούν τα εμπόδια αυτά.
ΛιγότεραΣτο μάθημα αυτό εξετάζεται η επαγγελματική ανάπτυξη των ατόμων με σωματική ή πνευματική αναπηρία. Για τις ανάγκες του μαθήματος, οι όροι «άτομο με αναπηρία» και «άτομο με μειονεξία» αναφέρονται αποκλειστικά στους ανθρώπους για τους οποίους η αναπηρία ή η μειονεξία επηρεάζουν την διαδικασία της επαγγελματικής τους ανάπτυξη σε τέτοιο βαθμό, ώστε να απαιτείται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο χαρακτηριστικό αυτό. Για τις ομάδες αυτές εξετάζονται ζητήματα/προβλήματα σωματικής, γνωστικής, κοινωνικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, στερεότυπα που επηρεάζουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη και την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, μοντέλα επαγγελματικής συμβουλευτικής και καθοδήγησης για τη διευκόλυνση του επαγγελματικού σχεδιασμού των ομάδων αυτών, διαδικασίες και μέσα αξιολόγησης ενδιαφερόντων, ικανοτήτων και λοιπών χαρακτηριστικών της επαγγελματικής τους προσωπικότητας. Τα παραπάνω συμπληρώνονται με αποτελέσματα σχετικών ερευνών και με την περιγραφή ευρωπαϊκώ
Στο μάθημα αυτό εξετάζεται η επαγγελματική ανάπτυξη των ατόμων με σωματική ή πνευματική αναπηρία. Για τις ανάγκες του μαθήματος, οι όροι «άτομο με αναπηρία» και «άτομο με μειονεξία» αναφέρονται αποκλειστικά στους ανθρώπους για τους οποίους η αναπηρία ή η μειονεξία επηρεάζουν την διαδικασία της επαγγελματικής τους ανάπτυξη σε τέτοιο βαθμό, ώστε να απαιτείται να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο χαρακτηριστικό αυτό. Για τις ομάδες αυτές εξετάζονται ζητήματα/προβλήματα σωματικής, γνωστικής, κοινωνικής και επαγγελματικής ανάπτυξης, στερεότυπα που επηρεάζουν την επαγγελματική τους ανάπτυξη και την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης, μοντέλα επαγγελματικής συμβουλευτικής και καθοδήγησης για τη διευκόλυνση του επαγγελματικού σχεδιασμού των ομάδων αυτών, διαδικασίες και μέσα αξιολόγησης ενδιαφερόντων, ικανοτήτων και λοιπών χαρακτηριστικών της επαγγελματικής τους προσωπικότητας. Τα παραπάνω συμπληρώνονται με αποτελέσματα σχετικών ερευνών και με την περιγραφή ευρωπαϊκώ
Ημερομηνία |
Ενότητες |
10/10/2019 |
Εισαγωγή-Εννοιολογικές διασαφήσεις |
17/10 |
Η αναπηρία σήμερα-Το νομοθετικό πλαίσιο για την εκπαίδευση και την απασχόληση |
24/10 |
Ευρωπαϊκά προγράμματα-Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης |
31/10 |
Άτομα με αισθητηριακές και κινητικές αναπηρίες |
7/11 |
Θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης και αναπηρία |
14/11 |
Επαγγελματική Συμβουλευτική και Προσανατολισμός |
21/11 |
Μαθητές με αναπηρία - Ο ρόλος των γονέων |
28/11 |
Ερευνητικά στοιχεία |
5/12 |
Ερευνητικά στοιχεία |
12/12 |
Θέματα ψυχικής υγείας |
19/12 |
Θέματα χρήσης ουσιών |
9/1/2020 |
Λοιπές κοινωνικά μειονεκτούσες ομάδες |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ:
Μέσω e-class (ΕΓΓΡΑΦΑ) διατίθεται το βιβλίο:
Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. (2007). Μελέτη για την εκτίμηση της ποιότητας παροχής επαγγελματικής συμβουλευτικής στα άτομα με αναπηρίες-ΑμΕΑ. Αθήνα: ΥΠ.Ε.Π.Θ.-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα βασιστεί στην παρουσία και συμμετοχή τους στο μάθημα, στη συγγραφή σύντομων εργασιών που προτείνονται από τη διδάσκουσα και στην τελική εξέταση του μαθήματος.