Παρουσίαση/Προβολή
Βιολογική Ωκεανογραφία
(BIOL113) - Συντονιστής: Διονύσης Ραΐτσος, Επίκ. Καθηγητής / Διδάσκοντες: Διονύσης Ραΐτσος, Επίκ. Καθηγητής, Βαρβάρα Βένου, ΕΔΙΠ
Περιγραφή Μαθήματος
Δείτε Περίγραμμα
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2
-
Περίγραμμα
Σκοπός και Στόχοι Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να παρέχει στουςφοιτητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν τους κυριότερους θαλάσσιους οργανισμούς και τους παράγοντες, βιωτικούς και αβιωτικούς, που επηρεάζουν το θαλάσσιο οικοσύστημα. Επίσης να κατανοήσουν τους μηχανισμούς που διέπουν το απέραντο και συνεχώς μεταβαλλόμενο θαλάσσιο οικοσύστημα και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στη θαλάσσια ζωή μέσα από τη γνώση της αξιοθαύμαστης ποικιλότητας της. Στο μάθημα εντάσσονται επιμέρους θέματα όπως η θέρμανση των ωκεανών, ο ευτροφισμός, η ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και η μελέτη επιπτώσεων που προέρχονται από παρεμβάσεις που γίνονται στην παράκτια ζώνη.
Γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που θα αποκτηθούν
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να έχουν αποκτήσει επιστημονικές γνώσεις, κριτική σκέψη αλλά και δεξιότητες-ικανότητες για:
- τη κατανόηση των βασικών θεμάτων που αφορούν στη δομή και στη λειτουργία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων
- Την αναγνώριση των βασικών ομάδων θαλάσσιων οργανισμών (στο εργαστήριο ενυδρείων).
- την εφαρμογή ορθών πρακτικών κατά την δειγματοληψία των οργανισμών.
- την διαμόρφωση προτάσεων για αξιοποίηση των θαλάσσιων βιολογικών πόρων.
- την αξιολόγηση των ανθρωπογενών επιδράσεων και τον τρόπο αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκύπτουν από αυτές (π.χ. θέρμανση των ωκεανών, ο ευτροφισμός, η ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος).
- τη κατανόηση, ανάλυση και παρουσίαση ερευνητικών και βιβλιογραφικών δεδομένων.
- την οργάνωση και υλοποίηση μίας έρευνας σχετικής με την Ωκεανογραφία.
Ανάλυση Ωκεανογραφικών/Δορυφορικών Δεδομένων, on-line βάσεις δεδομένων, Microsoft Excel, πρόσβαση σε βιβλιοθήκες, και επιστημονικά περιοδικά.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
……
Άλλες…
…….
· Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών (online GIS tools, on-line βάσεις Δορυφορικών δεδομένων)
· Λήψη αποφάσεων
· Αυτόνομη εργασία
· Ομαδική εργασία
· Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
· Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
· Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
· Ικανότητα εφαρμογής γνώσεων στην επίλυση προβλημάτων.
· Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
· Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης
Α. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Εισαγωγή στο Θαλάσσιο Περιβάλλον (4 Ώρες) –
- Πλαγκτόν και πλαγκτονικές βιοκοινωνίες (4 Ώρες) –
- Βιολογία της βαθιάς θάλασσας (4 Ώρες) –
- Βένθος της ρηχής Υποαιγιαλίτιδας (4 Ώρες) –
- Ωκεάνιο Νηκτόν (3 Ώρες) –
- Οικολογία Μεσοπαλιρροιακής ζώνης (4 Ώρες) –
- Μειοπανίδα (2 Ώρες) –
- Εκβολικά συστήματα και αλμυρά έλη (4 Ώρες) –
- Τροπικές βιοκοινωνίες (4 Ώρες) –
- Συμβιωτικές σχέσεις (2 Ώρες) –
- Ανθρωπογενείς επιδράσεις στους ωκεανούς (4 Ώρες).
Β. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ
- 1. Εργαστηριακές ασκήσεις σε computer, εκμάθηση ανάλυσης δεδομένων (Εισαγωγή).
2.On-line εργαλείο (GIS portal – OC-CCI) για αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων (δορυφορικά δεδομένα Βιομάζας φυτοπλαγκτού) στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
3.Aνάλυση και σύνθεση Ωκεανογραφικών δεδομένων στους Παγκόσμιους Ωκεανούς.
- Εργαστηριακό Μάθημα Συγγραφής Εργασίας και Παρουσίασης μέσω power point.
5.Βενθικοί οργανισμοί της Μεσογείου: παρατήρηση και προσδιορισμός διαφόρων ειδών (Ολοπλαγκτόν, Μεροπλαγκτόν, Νηκτόν, Λειτουργικοί τύποι, Βένθος σκληρού υποστρώματος, Βένθος μαλακού υποστρώματος
6 και 7. Παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων στην Ημερίδα Βιολογικής Ωκεανογραφίας
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.Πρόσωπο με πρόσωπο
Διαλέξεις στο αμφιθέατρο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητέςΣτη Διδασκαλία:
· Διαλέξεις μαθήματος με πολυμεσικό περιεχόμενο (Powerpoint presentations, Videos και Animations)
· Οι εργασίες των εργαστηριακών ασκήσεων συλλέγονται σε ειδικό φάκελο της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “e-class”.
Στην Επικοινωνία με τους φοιτητές:
· Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “e-class” (πληροφορίες μαθήματος, ανακοινώσεις, μηνύματα, διαλέξεων σε ηλεκτρονική μορφή, αποτελέσματα εξετάσεων, ομάδες χρηστών, κ.λπ.).
· Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.
Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Σεμινάρια
1
Εργαστηριακές Ασκήσεις
20
Ατομική μελέτη – ατομικές εργασίες
(ανάλυση άρθρων, κεφαλαίων βιβλίων, κ.λπ.)
68
Ώρες προετοιμασίας φοιτητή για την αξιολόγηση
34
Αξιολόγηση-Εξετάσεις
3
Σύνολο Μαθήματος
165 ώρες (5,5 ECTS)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης
Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες
Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται στην ελληνική γλώσσα ή στην αγγλική γλώσσα για τους φοιτητές Erasmus, με τελική εξέταση στο σύνολο της ύλης και περιλαμβάνει::
ΘΕΩΡΙΑ
§ Γραπτή εξέταση της ύλης των παραδόσεων στο τέλος του εξαμήνου με (α) Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
§ γραπτή Εργασία για την αξιολόγηση των ικανοτήτων αναζήτησης, επεξεργασίας και παρουσίασης επιστημονικών δεδομένων.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
§ γραπτή Εργασία και παρουσίαση σεμιναρίου για την αξιολόγηση των ικανοτήτων αναζήτησης, επεξεργασίας και παρουσίασης επιστημονικών δεδομένων.
Οι εργαστηριακές ασκήσεις συμμετέχουν κατά 40% στον τελικό βαθμό του μαθήματος. Ο βαθμός του εργαστηρίου προκύπτει από την αξιολόγηση των ασκήσεων, και των εργασιών.
Τα κριτήρια αξιολόγησης του μαθήματος περιγράφονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της η-τάξης (http://eclass.uoa.gr/courses/BIOL113)
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
1. Levinton Jeffrey S., 2020, Θαλάσσια Βιολογία, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ, ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ, ISBN 9789925575091 , Broken Hill Publishers Ltd., Κύπρος, Κωδικός Εύδοξος 86055640
2. Nybakken J. W., 2005, Θαλάσσια Βιολογία.. Στέλλα Παρίκου & Σια Ο.Ε. Αθήνα, - ISBN: 978-960-411-511-2, Κωδικός Εύδοξος 12208092
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Bιολογική Ωκεανογραφία - Εργαστηριακός Οδηγός Ασκήσεων Διονύσης Ραΐτσος, 2024