Παρουσίαση/Προβολή
Εκπαίδευση και Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (Ε)
(DIAT201) - Αλμπανάκη Ξανθή, Μαρκαντώνης π. Ευάγγελος
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να διερευνήσουν τη σχέση της Εκπαίδευσης με την Ατζέντα των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, που από το 2015 έχει υιοθετήσει ο ΟΗΕ.
Το περιεχόμενο του μαθήματος
Αρχικά αναφερόμαστε στην έννοια της Βιώσιμης Ανάπτυξης και τη σταδιακή διαμόρφωσή της. Αναλύονται οι 169 Επιμέρους Στόχοι, που έχουν σκοπό να ενισχύσουν τις δράσεις σε τομείς κρίσιμης σημασίας για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη, όπως η εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας, η καταπολέμηση των ανισοτήτων εντός και μεταξύ των χωρών, η οικοδόμηση ειρηνικών, δίκαιων και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνιών, η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η προώθηση της ισότητας των φύλων με την ενδυνάμωση του ρόλου των γυναικών και των κοριτσιών, αλλά και η διασφάλιση της διαρκούς προστασίας του πλανήτη και των φυσικών του πόρων.
Οι φοιτητές/τριες προσεγγίζουν τις τρεις διαστάσεις της Βιώσιμης Ανάπτυξης (οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική), οι οποίες έχουν ως τελικό σκοπό τον εσωτερικό μετασχηματισμό των πολιτών, ώστε να αναλάβουν ενεργό ρόλο για την υλοποίηση των μεγάλων θεμελιωδών αλλαγών που απαιτούνται για την επίτευξή των 17 Στόχων.
Επιπλέον στο πλαίσιο του μαθήματος συσχετίζονται οι 17 Στόχοι με το Πλαίσιο Αναφοράς των Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό και διερευνώνται ζητήματα που αφορούν τις παγκόσμιες προκλήσεις και πολιτικές για την ενεργό πολιτειότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ψηφιακή πολιτειότητα, τις δράσεις του ενεργού πολίτη στο σχολείο, τις δημοκρατικές αξίες στη σχολική κοινότητα, την εκπαίδευση για την Αειφορία και Ανθρώπινα δικαιώματα.
Τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος αξιολογούνται στη διάρκεια και στο πέρας της διδασκαλίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025
-
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- να αναγνωρίζουν την Ατζέντα των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη ως το 2030 και τις εφαρμογές τους στην καθημερινή ζωή και ειδικότερα στο σχολείο
- να συσχετίζουν το εννοιολογικό μοντέλο των είκοσι Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό με τις αρχές και τις αξίες της Βιώσιμης Ανάπτυξης
- να αναγνωρίζουν τις παγκόσμιες προκλήσεις και πολιτικές για την ενεργό πολιτειότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη
- να ορίζουν την έννοια της ενεργού πολιτειότητας και της ψηφιακής Πολιτειότητας
- να συνδέουν Δράσεις του Ενεργού Πολίτη με τους 17 ΣΒΑ του ΟΗΕ
- να συσχετίζουν της ιδιότητας του Ενεργού Πολίτη με την Αειφόρο Ανάπτυξη και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- να πειραματίζονται με μεθοδολογίες και τεχνικές διδασκαλίας και αξιολόγησης με γνώμονα τις αρχές της Βιώσιμης Ανάπτυξης και της δημοκρατικής παιδείας
- να σχεδιάζουν σχέδια εργασίας στην κατεύθυνση της Εκπαίδευσης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και του Δημοκρατικού Πολιτισμού, χρησιμοποιώντας τη βιωματική μέθοδο μάθησης, συμπεριλαμβάνοντας πρακτικές δραστηριότητες και βιωματικές προσεγγίσεις στις εκπαιδευτικές τους πρακτικές
- να καθορίζουν σε συμφωνία με τους/τις μαθητές/τριες αποτελεσματικούς κανόνες διεξαγωγής των συζητήσεων και των αξιολογήσεων στην τάξη και να τους τηρούν.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- να υποστηρίζουν την επίτευξη των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, μέσω των σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και μεθοδολογιών της διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων
- να υπερασπίζονται ως ενεργοί πολίτες ένα βιώσιμο μέλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των ατόμων στο σχολικό και ευρύτερα στο κοινωνικό πλαίσιο
- να εφαρμόζουν δημοκρατικές διαδικασίες σε όλο το εύρος των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στην τάξη από τη διδακτικές δραστηριότητες ως την αξιολόγηση
- να προάγουν συνεργατικό κλίμα στο σχολικό περιβάλλον/ στο κοινωνικό περιβάλλον με έμφαση στη συμπερίληψη όλων.
Διδάσκοντες
Δρ. Ξανθή Αλμπανάκη - π. Ευάγγελος Μαρκαντώνης