Παρουσίαση/Προβολή
Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα μέσω του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών Γλώσσας, Ιστορίας και Λογοτεχνίας (Ε)
(DIAT203) - Κωνσταντίνος Σιπητάνος
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτήτριες και οι φοιτητές, ως εκπαιδευτικοί ή μελλοντικοί εκπαιδευτικοί, α) να κατανοήσουν την ιστορικότητα της εξέλιξης των τρόπων και των πρακτικών με τις οποίες νοηματοδοτήθηκαν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τον ρόλο που ανέλαβε ο θεσμός της εκπαίδευσης στην αναγνώριση, τη διασφάλιση και την προάσπισή τους, β) να αναγνωρίσουν την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα ως μία δια βίου μαθησιακή διαδικασία που στοχεύει στην αλλαγή της πολιτικής και κοινωνικής συμπεριφοράς των ανθρώπων και την καλλιέργεια της ανεκτικότητας, του αμοιβαίου σεβασμού και της αλληλοκατανόησης, γ) αναγνωρίσουν σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα (Γλώσσα, Ιστορία & Λογοτεχνία) την δυνατότητα να αναδειχθεί η σημασία της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δ) να εφοδιαστούν με εκείνα τα θεωρητικά και πρακτικά εργαλεία, ώστε να σχεδιάσουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, που θα επιτρέψουν στους μαθητές και τις μαθήτριές τους να γνωρίσουν, να κατανοήσουν, να διεκδικήσουν και να υπερασπιστούν τα δικά τους δικαιώματα, καθώς και τα δικαιώματα των άλλων.
Απώτερος σκοπός είναι να δημιουργηθεί ευρύτερα η πρόθεση να συμμετέχουν στην έρευνα, στη διδασκαλία και στη διαμόρφωση εκπαιδευτικών πολιτικών με έμφαση στην καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων, στην άρση κάθε είδους διακρίσεων και στην εμπέδωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην εκπαίδευση. Μέσα από τις σύγχρονες συναντήσεις και την ασύγχρονη μελέτη θα μελετηθούν προσεγγίσεις θα αναζητηθούν εναλλακτικές που θα επιτρέψουν στους ίδιους και τις ίδιες να βιώσουν την αξία της αναγνώρισης όλων των φωνών και της έκφρασής τους στο πλαίσιο του συνεργατικού στοχαστικού διαλόγου, της αποδοχής της διαφορετικότητας και της πολυφωνίας μέσα από την αναζήτηση της σύνθεσης, που αποτελούν βασικά συστατικά του δημοκρατικού πολιτισμού. Με βάση τα παραπάνω οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα κληθούν να εργαστούν, ομαδικά και ατομικά, πάνω σε προτεινόμενα εκπαιδευτικά σενάρια και σε από κοινού επεξεργασία βιβλιογραφίας.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025
-
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι/ες θα μπορούν να:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- προσδιορίζουν το περιεχόμενο, την εξέλιξη και τους περιορισμούς της έννοιας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καθώς και τα είδη των Αναλυτικών Προγραμμάτων και τις ποικίλες οπτικές και προσεγγίσεις με βάση το ιστορικο-πολιτικό και επιστημολογικό-ακαδημαϊκό πλαίσιο
- προσδιορίζουν τον ρόλο της εκπαίδευσης στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και να τον συσχετίζουν με την εξέλιξη του θεσμού της εκπαίδευσης στο πλαίσιο του νεωτερικού και μετανεωτερικού παραδείγματος.
- ορίζουν την έννοια της «φωνής» και να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της πολυφωνίας και της σύνθεσης στην προοπτική της ανάπτυξης μιας σύγχρονης δημοκρατικής κοινωνίας
- συσχετίζουν τα ΑΠ Γλώσσας, Ιστορίας και Λογοτεχνίας με τις ποικίλες νοηματοδοτήσεις της έννοιας της δημοκρατίας στην εκπαίδευση.
- αναγνωρίζουν πρακτικές του κρυφού ΑΠ, που αντίκεινται στην πραγμάτωση και διασφάλιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πεδίο της εκπαίδευσης (π.χ. θέματα έμφυλης φύσης της σχολικής εκπαίδευσης, θέματα φυλετικών και κοινωνικών διακρίσεων) που ενσωματώνονται σε καθημερινές δράσεις στην τάξη.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- διακρίνουν τους ποικίλους προσανατολισμούς των ΑΠ Γλώσσας, Ιστορίας και Λογοτεχνίας (ως εκπαιδευτικά-θεσμικά και πολιτικά κείμενα) στην προοπτική της εκπαίδευσης στη δημοκρατία, καθώς και της ιστορικότητάς τους
- διαχειρίζονται αποτελεσματικά στρατηγικές και τεχνικές ανάπτυξης της δημοκρατικής συνείδησης στο πλαίσιο του θεσμικού σχεδιασμού των συγκεκριμένων ΑΠ.
- επιλέγουν τις κατάλληλες διδακτικές πρακτικές, ελέγχοντας τόσο τις θεσμικές κατευθύνσεις όσο και τους τρόπους που τις διαχειρίζονται κατά το σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- ερμηνεύουν κριτικά κοινωνικά φαινόμενα που σχετίζονται με κάθε είδους κοινωνικές διακρίσεις.
- συνεργάζονται με άλλους στο πλαίσιο μιας συλλογικής συνεργατικής διερεύνησης και συνθετικής διαβούλευσης για θέματα αποδοχής της διαφορετικότητας και της πολυφωνίας.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- εφαρμόζουν εναλλακτικές διδακτικές πρακτικές στην κατεύθυνση της κοινωνικής ανασυγκρότησης, με σκοπό την οικοδόμηση μιας πιο δίκαιης και ανθρώπινης κοινωνίας
- επιχειρούν συνθέσεις στο πλαίσιο της αλληλεπιδραστικής ανάπτυξης τόσο της παιδαγωγικής θεωρίας όσο και της εκπαιδευτικής πράξης στην προοπτική της άρσης των ποικίλων αντιφάσεων και της αναθεώρησης πτυχών της προσωπικής τους θεωρίας με στόχο την δημιουργία ενός δημοκρατικού σχολείου.
- σχεδιάζουν, εφαρμόζουν, αξιολογούν και επανασχεδιάζουν – ατομικά και συλλογικά-συνεργατικά σε επίπεδο σχολείου- εκπαιδευτικές δραστηριότητες που θα επιτρέψουν σε μαθητές/τριες να βιώσουν την αξία της συμμετοχής, της συνεργασίας, της πολυφωνικής σύνθεσης και ευρύτερα της δημοκρατικής πρακτικής.
- οργανώνουν δημιουργικές και αποτελεσματικές παρεμβάσεις με στόχο την αντιμετώπιση καθημερινών συνθηκών και συμβάντων σε εκπαιδευτικούς χώρους όπου αναδύονται ζητήματα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ταυτότητες και τις κοινωνικές ανισότητες
- εργάζονται συνειδητά για την ενίσχυση της δημοκρατικής πρακτικής σε όλη τη σχολική κοινότητα (μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί, γονείς) και την ανάπτυξη κοινοτήτων πρακτικής που διαμορφώνουν δημοκρατικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
- αναστοχάζονται πάνω στις συνθήκες και τις προκλήσεις που απαντούν στον χώρο της σύγχρονης εκπαίδευσης και οι οποίες συναρτώνται με την πολιτισμική ετερότητα.