Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Λ 012 Προβλήματα ιστοριογράφησης της λογοτεχνίας WS 2024-2025

(Λ 012) -  Κατερίνα Καρακάση

Περιγραφή Μαθήματος

 

Gottlieb Bodmer: Otto von Griechenland

 

Πώς οροθετούνται οι εποχές στην ιστορία της λογοτεχνίας; Βάσει ποιων κριτηρίων συμπεριλαμβάνονται κείμενα σε ένα λογοτεχνικό ρεύμα; Το μάθημα εστιάζει στην ιστορική και συστηματική παρουσίαση επιλεγμένων περιόδων της γερμανικής και ελληνικής λογοτεχνίας και ειδικότερα στον Ρομαντισμό. Σε αυτό το πλαίσιο θα μας απασχολήσουν επίσης κείμενα ή συγγραφείς που δεν εντάσσονται σαφώς σε εποχές/ρεύματα. Θα επιχειρήσουμε επιπλέον να απαντήσουμε σε ερωτήματα όπως: Γιατί π.χ. τρεις από τους σημαντικότερους συγγραφείς γύρω στο 1800 (Kleist, Hölderlin, Jean Paul) δεν είναι δυνατόν να ενταχθούν σαφώς σε κάποιο ρεύμα; Πώς εξηγείται το ότι για πολλούς Έλληνες φιλολόγους ο Goethe ανήκει στον Ρομαντισμό και ποια είναι τα κοινά σημεία μεταξύ ελληνικού και γερμανικού ρομαντισμού;

 

Μαθησιακοί στόχοι

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές

  • θα είναι εξοικειωμένοι με βασικές θεωρίες και μοντέλα της ιστοριογράφισης της λογοτεχνίας

ενώ θα είναι επίσης σε θέση

  • να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού και του γερμανικού Ρομαντισμού
  • να προσεγγίζουν με επιστημονικό τρόπο λογοτεχνικά κείμενα της εποχής, αναγνωρίζοντας τις θεματικές και μορφικές ιδιαιτερότητες τους και να τα εντάσσουν στα ιστορικά και λογοτεχνικά τους συμφραζόμενα,
  • να εφαρμόζουν στην πράξη εργαλεία λογοτεχνικής ανάλυσης,
  • να επεξεργάζονται τη σχετική γερμανόφωνη βιβλιογραφία.

 

 

Τρόπος εξέτασης: προφορική παρουσίαση και γραπτή εργασία

 

 Wie werden Epochenzugehörigkeiten in der Literaturgeschichte bestimmt? Unter welchen Gesichtspunkten wird entschieden, ob ein literarischer Text zu einer literarischen Bewegung gehört oder nicht? Das Seminar setzt sich zum Ziel, ausgewählte Epochen der Literaturgeschichte und insbesondere die Romantik historisch und systematisch zu diskutieren. Dabei werden auch Autoren besprochen, die sich einer eindeutigen literaturgeschichtlichen Zuordnung entziehen. Ebenso werden uns Fragen interessieren wie: Warum sind z.B. drei wichtige Schriftsteller um 1800 (Kleist, Hölderlin, Jean Paul) literarhistorisch nicht eindeutig einzuordnen? Wie kommt es, dass Goethe von griechischen Philologen und Kritikern der Romantik zugeordnet wird und nicht zuletzt, welche sind die Gemeinsamkeiten bzw. die Unterschiede zwischen der griechischen und der deutschen Romantik?

 

Ziel des Seminars ist, die Studierenden

  • mit wichtigen Theorien und Konzepten der Literaturgeschichtsschreibung vertraut zu machen

und sie in der Lage zu versetzen

  • Inhalte, Themen und Schreibtechniken, die für die Vielfältigkeit der Romantik charakteristisch sind, zu erkennen, zu vergleichen und in den (literar-) historischen Kontext einzubetten,
  • literaturwissenschaftliche Analysetechniken selbständig anzuwenden und
  • sich mit der einschlägigen Primär- und Sekundärliteratur auseinanderzusetzen.

 

Leistungsnachweis: Referat und schriftliche Arbeit

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2014