Παρουσίαση/Προβολή
Ευρωπαϊκό Ρεπορτάζ
(MEDIA225) - Στέλιος Παπαθανασόπουλος, Ηλιάνα Γιαννούλη
Περιγραφή Μαθήματος
Οι δημοσιογράφοι που καλύπτουν το ευρωπαϊκό ρεπορτάζ οφείλουν να μεταφέρουν στο κοινό με τρόπο κατανοητό τη σύνθετη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να το βοηθήσουν να κατανοήσει την επίδραση που έχουν οι θεσμοί λήψης αποφάσεων της ΕΕ στη καθημερινότητά του, αλλά και το πώς οι πολιτικές που χαράσσονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεσμεύουν και καθοδηγούν τη δράση των εθνικών κυβερνήσεων. Προκειμένου όμως, να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτό το απαιτητικό έργο και να μπορούν να αυξήσουν την ορατότητα των ευρωπαϊκών θεσμών στο δημόσιο διάλογο και να διευκολύνουν τη δημόσια κριτική στον τρόπο λειτουργίας τους, θα πρέπει οι ίδιοι να έχουν εξοικειωθεί με την πολύ-επίπεδη και πολυδιαστρωματική διαδικασία χάραξης πολιτικών της ΕΕ. To παρόν μάθημα αποσκοπεί να μεταφέρει στους συμμετέχοντες τις απαραίτητες γνώσεις για το έργο και τις αρμοδιότητες των θεσμών της ΕΕ και να τους εφοδιάσει με τις απαραίτητες πρακτικές και τεχνικές για την κάλυψη ευρωπαϊκών θεμάτων, με μια «ευρωπαϊκή» οπτική που τονίζει τη διασύνδεση μεταξύ των κρατών-μελών, των υπερεθνικών και εθνικών θεσμών, της ευρωπαϊκής και της εγχώριας πραγματικότητας.
Οι πρόσφατες κοινωνικές προκλήσεις, όπως η μεγάλης κλίμακας μετανάστευση, η κλιματική κρίση ή η καταπολέμηση της πανδημίας COVID-19, έχουν καταδείξει ότι απαιτούν πολιτική δράση που υπερβαίνει το εθνικό επίπεδο. Αδιαμφισβήτητα, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποδειχθεί ότι είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πολιτικούς παράγοντες για την αντιμετώπιση πολλών ζητημάτων που μας αφορούν αυτές τις μέρες.
Το παρόν μάθημα αποσκοπεί να καταγράψει τις πρωτοβουλίες και πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και να αξιολογήσει δημοσιογραφικά τις πολιτικές αυτές όπως και τον παρεμβατικό ρόλο της Ε.Ε. στις διάφορες πρωτοβουλίες της. Και αυτό γιατί η παρέμβαση της Ε.Ε. σε όλους σχεδόν τους τομείς στης σύγχρονης Ευρώπης δεν έχει απλά και μόνον να κάνει με τη διεθνή πολιτική συγκυρία, αλλά και με τις εγγενείς αδυναμίες της Κοινότητας να χαράξει και κυρίως να εφαρμόσει συνεκτικές πολιτικές. Σε αυτό συντελούν οι πιέσεις που δέχεται και από τα κράτη μέλη, τους φορείς που δρουν στο πεδίο, ακόμη και στη πορεία της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που στην πράξη είναι αυτή που θέτει σε κίνηση όλες τις πρωτοβουλίες. Tο μάθημα αυτό έχει σαν στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα θέματα της σχέσης της Ελλάδας με την ΕυρωπαϊκήΈνωση καθώς και τα τεκταινόμενα στο χώρο αυτό.
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 20 Απριλίου 2014
-
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)
Το παρόν μάθημα αποσκοπεί να καταγράψει τις πρωτοβουλίεςκαι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και να αξιολογήσει δημοσιογραφικά τις πολιτικές αυτές όπως και τον παρεμβατικό ρόλο της Ε.Ε. στις διάφορες πρωτοβουλίες της. Και αυτό γιατί η παρέμβαση της Ε.Ε. σε όλους σχεδόν τους τομείς στης σύγχρονης Ευρώπης δεν έχει απλά και μόνον να κάνει με τη διεθνή πολιτική συγκυρία, αλλά και με τις εγγενείς αδυναμίες της Κοινότητας να χαράξει και κυρίως να εφαρμόσει συνεκτικές πολιτικές. Σε αυτό συντελούν οι πιέσεις που δέχεται και από τα κράτη μέλη, τους φορείς που δρουν στο πεδίο, ακόμη και στη πορεία της ίδιας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που στην πράξη είναι αυτή που θέτει σε κίνηση όλες τις πρωτοβουλίες.
Tο μάθημα αυτό έχει σαν στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με τα θέματα της σχέσης της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και τα τεκταινόμενα στο χώρο αυτό. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις τεχνικές σχεδιασμού και εκπόνησης δημοσιογραφικής έρευνας και θα κληθούν να ολοκληρώσουν εκτεταμένη δημοσιογραφική έρευνα σε θέματα που άπτονται της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εν γένει της ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Ειδικότερα, αντικείμενο δημοσιογραφικής έρευνας θα αποτελέσουν τα σύγχρονα δεδομένα, προβλήματα και προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ευρωπαϊκό οικοδόμημα (οικονομική κρίση, διεύρυνση, μετανάστευση, κτλ), αλλά και τα ζητήματα των σχέσεων της Κύπρου με την Ευρωπαϊκή Ένωση).
Συγγράμματα
1. Παπαθανασόπουλος, Σ. (επιμέλεια) Τα Μέσα Επικοινωνίας στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Καστανιώτης, 2011.
2. Παπαθανασόπουλος, Σ. (επιμέλεια) Επικοινωνία και Κοινωνία από τον Εικοστό στον Εικοστό Πρώτο Αιώνα, Αθήνα: Καστανιώτης, 2000.