Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ

(83ΝΕ337) -  Μελίνα-Κωνσταντίνα Σκουρολιάκου

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει στην αμφίδρομη σχέση μεταξύ ιδεολογίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ). Τα ΜΜΕ αντανακλούν συνήθως την κυρίαρχη ιδεολογία, η οποία διαχέεται μέσω αυτών στην κοινωνία και τους πολίτες ως ιδέες, πράξη και Λόγος. Η ιδεολογία καθορίζει την κουλτούρα, αλλά και η κουλτούρα γεννά, σχηματίζει ή τροποποιεί ιδεολογίες. Στα πλαίσια του μαθήματος, έμφαση δίνεται στις επαναστατικές μεταβολές στον δυτικό κόσμο κατά τον 18ο και τον 19ο αιώνα, που σηματοδότησαν την εποχή της νεωτερικότητας, αλλά και στην κατασκευή των μαζικών κοινωνιών στα τέλη του 19ου αιώνα. Αναλύονται οι δύο έννοιες (ιδεολογία και ΜΜΕ), η ιστορική τους διάσταση, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο συμβάλλουν στον τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου. Η βιβλιογραφία εκκινεί από το έργο του Antoine Destutt de Tracy και την ιδεολογία ως επιστήμη των ιδεών και ολοκληρώνει με τον 19ο αιώνα και την ιδεολογία ως ψευδή συνείδηση (Karl Marx & Friedrich Engels). Επεκτείνεται στον 20ό αιώνα με σύγχρονες θεωρίες για την ιδεολογία (Mannheim, Hobhouse, Freeden, Althusser, Foucault). Αναφορικά με τη σχέση ιδεολογίας και κουλτούρας, το μάθημα βασίζεται στις θεωρίες των Hall και Fiske. Ως προς τα ΜΜΕ, το μάθημα εξετάζει τη σχέση ιδεολογίας με επιμέρους μέσα (τύπος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο) και πώς αυτή επηρεάζει δημοσιογραφικές πρακτικές και επιστημονικά πεδία της επικοινωνίας (πολιτική οικονομία, παραγωγή περιεχομένου, διαφήμιση, επιδράσεις, διαμόρφωση κοινής γνώμης).

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025