Παρουσίαση/Προβολή
Ζητήματα μουσικής σύνθεσης II (εαρινό εξάμηνο): Χρωματικό και εναλλακτικό υλικό, Μέτρο – ρυθμός – παλμός, Συγκρότηση παρτιτούρας
(69Μ265 ) - Μηνάς Ι. Αλεξιάδης
Περιγραφή Μαθήματος
Eπιλεγόμενο μάθημα, το οποίο προσφέρεται σε φοιτητές/-τριες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Για την παρακολούθηση του μαθήματος αυτού, πρέπει να έχετε γνώσεις σχετικά με τα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας και επίσης βασικές γνώσεις ενορχήστρωσης. Aυτό, διότι ένα κρίσιμο μέρος του μαθήματος είναι η "Συγκρότηση παρτιτούρας” (δεν διδάσκεται δηλ. οργανογνωσία και ενορχήστρωση): Πάντως θα γίνει εδώ μία συνοπτική συζήτηση για τα “μεταφέροντα” όργανα (αγγλ. transposing instruments, γερμ: transponierende Instrumente, δηλ. κυρίως για τα πνευστά), για τις εκτάσεις των οργάνων της ορχήστρας και θα δοθούν σχετικοί πίνακες και υλικό.
Το γνωστικό αντικείμενο του μαθήματος ειδικότερα:
Tρόποι (modes) χρωματικού χαρακτήρα, συμμετρικές κλίμακες, ατονικό και εναλλακτικό υλικό, πολυσυγχορδίες και πολυτονικότητα: παραδείγματα και συνδυασμοί.
Μέτρο – Ρυθμός – Παλμός: Διμερείς, τριμερείς ρυθμοί και περαιτέρω. Ρυθμός _ παλμός (pulse) και beat: επαναληπτική μονοσήμαντη ρυθμική υφή και πολυρυθμία, πολυκατευθυντικότητα (multidirectionality) και πολύμετρα. Παραδείγματα από την ευρωπαϊκή και την αμερικάνικη έντεχνη μουσική.
Συγκρότηση παρτιτούρας: Ζητήματα, δημιουργικές προσεγγίσεις, χειρισμoί και σημειογράφηση μουσικών όρων και οργάνων κατά οικογένειες (έγχορδα, πνευστά, κρουστά) στις περιοχές τη μουσικής έκτασης.
Έργα, επιλογές και παραδείγματα:
L' Histoire du soldat του Igor Stravinsky και: Από τον ιμπρεσσιονισμό και τον εξπρεσσιονισμό, στις ηχητικές επιφάνειες και την μικρο-πολυφωνία: Έργα των Debussy, Ravel, Messiaen, Milhaud, Ginastera, Lutoslawski, Cage, Ligeti, Scelsi, Schnittke, Crumb, Frank Zappa, Reich, Adams, Andriessen, Αzimuth κ.α.
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2021
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα