Παρουσίαση/Προβολή
"Ψυχολογικές και ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις στη σχολική κοινότητα"
(PSYCH573) - Αικατερίνη Γκαρή (Συντονίστρια διδάσκουσα) και προσκεκλημένοι ομιλητές
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να βοηθήσει τις φοιτήτριες/τους φοιτητές να εμβαθύνουν στην κοινωνική πλευρά της ψυχοθεραπευτικής προσέγγισης διαμέσου θεωριών της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Δίνεται έμφαση στις κοινωνικοπολιτισμικές διαστάσεις που η /ψυχολογική/ψυχοθεραπευτική παρέμβαση παίρνει σε διαφορετικά πλαίσια (στην οικογένεια, στο σχολείο, στην κοινότητα), και στο πώς διαμορφώνεται μέσα στα όρια, και διαμέσου των ορίων, του εκάστοτε πλαισίου ενδοπολιτισμικά και διαπολιτισμικά. Μελετώνται κυρίως η Συστημική και η Γνωσιακή-Συμπεριφοριστική προσέγγιση ως αποτελεσματικότερες περιοχές για το σχεδιασμό και την εφαρμογή ψυχολογικών/ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων από σχολικούς ψυχολόγους. Ειδικότερα, μελετώνται οι Διαταραχές Διατροφής μέσω της Γνωσιακής-Συμπεριφοριστικής προσέγγισης στο πλαίσιο της σχολικής τάξης, σε συνδυασμό με την πρόληψη και την επισήμανσή τους με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Στη συνέχεια, οι φοιτητές εισάγονται στις διαστάσεις της συστημικής ψυχολογικής/ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης στο σύστημα της εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με τεχνικές παρέμβασης της παραδοσιακής συστημικής προσέγγισης της Σχολής Palo Alto, καθώς και μετανεωτερικών ρευμάτων.
Οι διδασκαλίες του μαθήματος καλύπτονται κατά το ½ από μέλη ΔΕΠ και ΕΕΔΙΠ σε διδακτικό και συντονιστικό ρόλο και κατά το 1/2 από προσκεκλημένους διδάσκοντες, διδάκτορες του Πανεπιστημίου Αθηνών και/ή άλλων πανεπιστημίων, καθώς και αξιόλογους ψυχοθεραπευτές. Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται με την ευθύνη και συνεργασία των μελών ΔΕΠ και ΕΕΔΙΠ του οικείου Τμήματος.
Για την επιτυχή παρακολούθηση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/ές συμμετέχουν συστηματικά και υποχρεωτικά σε βιωματικές δραστηριότητες και ασκήσεις που βασίζονται σε συγκεκριμένο υλικό περιπτώσεων, το οποίο επεξεργάζονται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και παρουσιάζουν στην τάξη αυτενεργώντας σε ζευγάρια και/ή μικρές ομάδες. Έτσι, εκπαιδεύονται συστηματικά στη δυναμική της μικρής ομάδας, σε ομάδες που σχηματίζονται με διαφορετικές στοχοθεσίες σε κάθε εκπαιδευτική συνάντηση. Δίνεται έμφαση στις τεχνικές αναπλαισίωσης μέσω προσομοιωτικών τεχνικών (π.χ. παιχνίδι ρόλων σε μικρές ομάδες, προσομοίωση εκπαιδευτικών ρόλων στη σχολική τάξη και στο ρόλο του σχολικού ψυχολόγου, κ.ά.) και αναλύονται πραγματικές περιπτώσεις/περιστατικά από παρεμβάσεις στο σχολικό πλαίσιο..
Οι προσδοκίες για τις δεξιότητες που θα αποκτήσουν αφορούν: (α) στην κατανόηση των αρχών και των εννοιών της Θεωρίας των Γενικών Συστημάτων σχετικά με τα συστήματα και υποσυστήματα της εκπαίδευσης, την εις βάθος αναλυτική προσέγγιση της σχέσης και οριοθέτησης των υποσυστημάτων της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων, διοικητικών στελεχών της ιεραρχικής εκπαιδευτικής δομής), δίνοντας έμφαση στην αλλαγή σε ατομικό, διαπροσωπικό και διομαδικό επίπεδο, (β) στην εξοικείωση- μαθησιακή και βιωματική μέσω εφαρμογών και ασκήσεων- με την αλλαγή πεποιθήσεων, στερεοτυπικών αντιλήψεων και προτύπων συμπεριφοράς στην εκπαιδευτική κοινότητα, και γ) στην κατανόηση εις βάθος τεχνικών ψυχολογικής παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο με βάση τη Συστημική και τη Γνωσιακή-συμπεριφοριστική προσέγγιση και δ) στην οριοθέτηση κάθε ψυχοθεραπευτικής απόπειρας μέσα στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, και σε συνεργασία με την ευρύτερη κοινότητα (Κοινωνικές Υπηρεσίες Δήμων, Κέντρα Διάγνωσης & Συμβουλευτικής Υποστήριξης, Ιατροκοινωνικά Κέντρα, Νοσοκομεία κλπ).
Η αξιολόγηση του μαθήματος πραγματοποιείται με μία υποχρεωτική κεντρική γραπτή εργασία και μία σύντομη γραπτή αρθροπαρουσίαση (70% του τελικού βαθμού) και την προφορική ατομική παρουσίαση στην τάξη (30%), σε δεκάβαθμη κλίμακα αξιολόγησης, συνεκτιμώντας και την ενεργό συμμετοχή στις βιωματικές δραστηριότητες στην τάξη.
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα