Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εφαρμοσμένη Διαπολιτισμική Ψυχολογία ΨΧ127

(ΨΧ127) -  Αντωνία Παπαστυλιανού

Περιγραφή Μαθήματος

Τύπος: ΚΑΤ’ ΕΠΙΛΟΓΗ – Ομάδα: ΙΙΙ    ΕCTS: 4    Eξάμηνο:  XEIMEΡΙΝΟ

Τίτλος: ΨΧ  127     Εφαρμοσμένη Διαπολιτισμική Ψυχολογία

Διδάσκουσα: Καθ.  Αντωνία Παπαστυλιανού

Περιγραφή:  Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με  πτυχές της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας που εφαρμόζονται σε διάφορα πεδία λαμβάνοντας υπόψη τον παράγοντα ‘πολιτισμός’ στη συμπεριφορά των ανθρώπων που προέρχονται από διαφορετικές  εθνοπολιτισμικές ομάδες.  Αρχικά εξετάζονται συνοπτικά ζητήματα μεθοδολογίας και ανάλυσης του εξωτερικού και των εσωτερικών πλαισίων αναφοράς της κοινωνικής συμπεριφοράς. Στη συνέχεια μελετώνται: Θέματα της προσωπικότητας και οι  μεγάλες θεωρίες, το άτομο μέσα στο πλαίσιο και μη-δυτικές έννοιες που περιγράφουν την προσωπικότητα. Τα συναισθήματα, οι συνιστώσες τους και οι πολιτισμικοί κανόνες έκφρασής τους. Ο επιπολιτισμός,  θεωρητικά μοντέλα, η έκβασή του και μεθοδολογικά ζητήματα που προκύπτουν από την αξιολόγησή του.  Οι διαπολιτισμικές σχέσεις, η πολυπολιτισμικότητα, οι κεντρικές θεωρίες και οι βασικές έννοιες. Η διαπολιτισμική επικοινωνία (προβλήματα και θεωρίες της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και η διαπολιτισμική ικανότητα), διαπολιτισμική εκπαίδευση. Δίνεται ιδιαίτερα  έμφαση  στα θέματα ψυχικής υγείας και την επίδραση του πολιτισμού στη χρήση των ταξινομικών συστημάτων ψυχοπαθολογίας, στα θέματα διαπολιτισμικής συμβουλευτικής και ψυχοθεραπείας καθώς και συμπεριφορές υγείας που επηρεάζονται από οικονομικούς παράγοντες και τον πολιτισμό. 

 

Βιβλιογραφiα μαθήματος

  • American Psychological Association (APA) (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. Retrieved February 6, 2007, from http://www.apa.org/pi/multiculturalguidelines.pdf.
  • Atkinson, D.R. & Hackett, C. (2004). Counselling Diverse Populations. London: McGraw Hill. 
  • Berry, J. W., Poortinga, Y.H., Breugelmans, S.M., Chasiotis, A., & Sam, D. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Berry, J. W. (2003). Conceptual approaches to acculturation. In K. Chun, P. Balls-Organista, & G. Marin (Eds.),                 Acculturation: Advances in theory, measurement, and applied   research (pp. 17-37). Washington, DC:   American Psychological Association.
  • Berry, J.W. (2003). Conceptual approaches to acculturation. In K. Chun, P. Balls-Organista & G. Marin (Eds.), Acculturation: advances in theory, measurement and applied research (pp. 17-37). Washington: APA Books.
  • Berry, J.W. (2006α). Acculturation. In, J. Grusec & P. Hastings (Eds.), Handbook of socialization research. New York: Guilford  Press.
  • Bhugra, D. (2004). Migration and mental health. Acta Psychiatrica Scandinavica, 109, 243-258.
  • Das, A.K. (1995).  Rethinking multicultural  counseling: Implications for counselor education. Journal of   Counseling and Development, 74(1) , 45-52.
  • d’ Ardenne, P. & Mahtani, A. (1999). Transcultural counselling in action. London: Sage Publications
  • Egan, G. (7th Edition) (2002). The skilled helper: A problem-management and opportunity-development approach to helping,. United States: Brooks/Cole, Thomson Learning.
  • Hargrone, B.,  Creagh, M., & Kelly, D. (2003). Multicultural Competencies in Cerrer Counseling. In In D.B. Pope-Davis, H.L.K. Coleman, W.M. Liu & R. L. Toporek (eds.), Handbook of Multicultural Competence in Counseling & Psychotherapy. Thousand Oaks: Sage.
  • Hills, J., LeGrand, J. & Piachaud, D. (eds.) (2002). Understanding Social Exclusion, London: Oxford University Press.
  • Leong, Fr. (2008). Entries: Career Contruction Theory, Carrer  Counseling, Carrer Counseling Interventions, Carrer Counseling in Schools. pp.  1427-1516. Encyclopedia for Counseling. Los Angeles: SAGE.
  • Mαλικώση –Λοϊζου Μαρία &. Παπαστυλιανού, Α. (Επιμ. ειδικού τεύχους) (2008). Εισαγωγή στο ειδικό τεύχος «Πολυπολιτισμική Συμβουλευτική Ψυχολογία, Ψυχολογία,  15 (1) i-ix. 
  • Παπαστυλιανού, Α. (2012). Ψυχολογικές  διεργασίες  προσαρμογής  στην οικογένεια μεταναστών – παλιννοστούντων στην Ελλάδα: Συστημικό πλαίσιο παρέμβασης. Στο, Α. Παπαστυλιανού (Επιμ.) Διαπολιτισμικές Διαδρομές. Αθήνα:  Gutenberg.
  • Παπαστυλιανού, Α. (2008). Πολυπολιτισμική συμβουλευτική και θεραπεία σε γυναίκες μετανάστριες. Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες και δεξιότητες. Ψυχολογία, 15(1), 90-118.
  • Παπαστυλιανού, Α. (2000). Ψυχοκοινωνική προσαρμογή και στρες σε Αγγλόφωνους, Πόντιους και Βορειοηπειρώτες μαθητές στην Ελλάδα, Παιδί και Έφηβος, Ψυχική Υγεία και Ψυχοπαθολογία, 2 (1), 112-132.   
  • Παπαστυλιανού, Α. (2003α). «Παραμύθι ν’αρχινήσει». Ξαναγράφοντας τον οικογενειακό μύθο. Στο: Χ. Κατάκη & Α. Ανδρουτσοπούλου (Επιμ.), Με γόμα και Καθρέφτη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Παπαστυλιανού, Α. (2005). Διαπολιτισμική Συμβουλευτική και Δεοντολογία. Διαπολιτισμική  Συμβουλευτική  (σσ. 32-40). Αθήνα: ΕΚΕΠ.
  • Παπαστυλιανού Α., Γιοβαζολιάς Α. & Τσίτσας Γ. (2014). H αλληλεπίδραση ατομικών και σχολικών παραγόντων σε σχολικό πολυπολιτισμικό περιβάλλον: προεκτάσεις σε θέματα συμβουλευτικής. Στο Μ. Μαλικιώση & Α. Γιοβαζολιάς (Επιμ.). Συμβουλευτική Ψυχολογία: Εφαρμογές  και προκλήσεις. Εκδ. ΠΕΔΙΟ. 
  • Παυλόπουλος, Β., Ντάλλα, Μ., Καλογήρου, Σ., Θεοδώρου, Ρ., Μαρκούση, Δ., & Μόττη-Στεφανίδη, Φ. (2009).                 Επιπολιτισμός και προσαρμογή μεταναστών εφήβων στο σχολικό πλαίσιο. Ψυχολογία, 16 (3), 400-421.
  • Phinney, J. (1992). The Multigroup Ethnic Identity Measure: A New Scale for Use with Diverse Groups. Journal of                 Adolescent Research, 7(2), 156-176.
  • Pedersen, P. (1995). A handbook for developing multicultural awareness. Alexandria. VA: American Counseling Association.
  • Rodríguez-García, D. (2006). Mixed Marriages and Transnational Families in theIntercultural Context: A Case Study of African–Spanish Couples in Catalonia. Journal of Ethnic and Migration Studies, 32(3), 403-433.
  • Schwartz, S. J., Unger, J. B., Zamboanga, B. L., Córdova, D., Mason, C. A., Huang, et al. (2015). Developmental Trajectories of Acculturation: Links With Family Functioning and Mental Health in Recent-Immigrant Hispanic Adolescents. Child development, 86(3), 726-748. doi: 10.1111/cdev.12341.
  • Schwarzbaum, S.E. & Thomas, A. J. (2008). Dimensions of Multicultural Counseling. L.A. Sage. 
  • Sewell, H. (2009). Working with  ethnicity, Race and Culture in Mental Health. A handbook for practitioners.
  • Smith, P. & Bond, M.-H. (επιμ. μτφρ., & πρόλογος Α. Παπαστυλιανού) (2012). Διαπολιτισμική Κοινωνική Ψυχολογία.  Αθήνα: Gutenberg.

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015