Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ανθρωπολογία της Εκπαίδευσης: παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις

(Α174) -  Μαρία Κοκολάκη

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα διερευνά πώς η ανθρωπολογία μπορεί να συμβάλει στην κατανόηση της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης. Εξετάζει τις λειτουργίες της εκπαίδευσης σε όλο το εύρος της και σε ποικίλα πλαίσια. Εστιάζει στη συμβολή των μεθόδων ανθρωπολογικής έρευνας στην εκπαίδευση και την εκπαιδευτική έρευνα. Ταυτόχρονα, ασχολείται με τις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης σε διαφορετικά πολιτισμικά συγκείμενα, με τα συστήματα (ανα)παραγωγής της γνώσης εν γένει, με πτυχές της διδασκαλίας και της μάθησης καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής, καθώς και με τυπικές (θεσμικές) και άτυπες πρακτικές στον μη δυτικό κόσμο, χρησιμοποιώντας παραδείγματα εθνογραφικών μελετών. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η μελέτη της παιδικής ηλικίας από την ανθρωπολογία και ο ρόλος του παιχνιδιού στην πολιτισμική και κοινωνική μάθηση. Επίσης, επιλέγονται για μελέτη ενδεικτικά σημαντικά ζητήματα, όπως η συμβολή της ανθρωπολογίας στην ψηφιακή εκπαίδευση, η πολιτική των ταυτοτήτων,  ο πολιτισμικός πλουραλισμός, οι ανισότητες και οι αποκλεισμοί στην εκπαίδευση, η εκπαίδευση ιθαγενών και μειονοτικών πληθυσμών.

Συγκεκριμένα:

  1. Ανθρωπολογία (αντικείμενο, εννοιολόγηση και ιστορική ανασκόπηση).
  2. Λειτουργίες της εκπαίδευσης και ανθρωπολογική οπτική.
  3. Ανθρωπολογία της εκπαίδευσης: ιστορία του κλάδου, σημαντικοί εκπρόσωποι και οπτικές.
  4. Η ανθρωπολογική μέθοδος και η εφαρμογή της στην εκπαίδευση-εκπαιδευτική έρευνα.
  5. Σημαντικές εθνογραφικές μελέτες στην ανθρωπολογία της εκπαίδευσης
  6. Ανθρωπολογία, παιδική ηλικία και παιχνίδι.
  7. Ζητήματα δόμησης, μετάδοσης/αναπαραγωγής της γνώσης και διαδικασίες μάθησης σε ποικίλα πολιτισμικά συγκείμενα και εκπαιδευτικά πλαίσια: ιθαγενής/παραδοσιακή/τοπική γνώση και εθνογραφικά παραδείγματα
  8. Ψηφιακή ανθρωπολογία, εθνογραφία και ψηφιακή εκπαίδευση: νέες μαθησιακές ταυτότητες, ψηφιακά μαθησιακά περιβάλλοντα, πολυγραμματισμοί, δίκτυα, προθετικότητα.
  9. Ζητήματα πολυπολιτισμικής συγκρότησης των σύγχρονων κοινωνιών και τον πολιτισμικό πλουραλισμό καθώς και τη διαχείρισή τους στην εκπαίδευση: παγκοσμιοτοπικοποίηση, αίσθηση του τόπου, η πολιτική των ταυτοτήτων (ταυτότητα, ετερότητα, εθνοτισμός, εθνικισμός), πολιτισμικός πλουραλισμός/πολιτισμική ποικιλομορφία, μετανάστευση, μειονότητες, ανισότητες, αποκλεισμοί, η διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας στην ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και πράξη (μειονοτική, διαπολιτισμική, ομογενειακή εκπαίδευση).

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023