Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

H νεοελληνική πεζογραφία στον 20ό αι. Η νοσταλγία της εφηβείας

(Β187) -  Βίκυ Πάτσιου

Περιγραφή Μαθήματος

ΣΚΟΠΟΣ: Επιδίωξη του μαθήματος αυτού είναι να εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών και φοιτητριών στα κύρια θεωρητικά ζητήματα που σχετίζονται με ορισμένες τάσεις και αναζητήσεις της πεζογραφίας του εικοστού αιώνα. Η συγγραφή μυθιστορημάτων για την εφηβική ηλικία σύμφωνα με κλασικούς ή και νεωτεριστικούς τρόπους παρουσιάζει ιδιαίτερο αφηγηματικό ενδιαφέρον καθώς αναδεικνύει μια ποικιλία συνθετικών και μορφοπλαστικών ικανοτήτων που αφορούν τον χειρισμό του χρόνου, την αφομοίωση του αυτοβιογραφικού υλικού και την κλιμακούμενη ένταση της δράσης. Η τυπολογία του είδους όπως διαμορφώθηκε από τους κυριότερους εκφραστές του αναφέρεται στο πλαίσιο και τον τόπο της εξέλιξης της δράσης, τα χαρακτηριστικά του έφηβου - ήρωα και κυρίως τα σταθερά θεματικά μοτίβα: θλίψη του απραγματοποίητου, μύηση στην ερωτική περιπέτεια, πάθος για το απόλυτο. Τα περισσότερα από τα έργα αυτά περιγράφουν έναν κύκλο ζωής που ξεκινά από τα παιδικά χρόνια και καταλήγει στην ωριμότητα της ενηλικίωσης.Ειδικότερα, προσεγγίζεται η παρουσία των εφήβων ως αφηγηματικών προσώπων, καθώς και η σχέση τους με την πλοκή, τα θεματικά μοτίβα και τους χωρο-χρονικούς προσδιορισμούς της δράσης. Τέλος, γίνεται αναφορά στις βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος: αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία / εστίαση, σκηνικό, θέμα.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να είναι σε θέση:

 

  • Να εξοικειωθούν με τις τάσεις της Νεοελληνικής λογοτεχνίας που ακολουθούν την παράδοση της «γενιάς του 1930» καθώς και της σύγχρονης εφηβικής λογοτεχνίας.
  • Να προσεγγίσουν την ανάλυση του αφηγηματικού προσώπου σε σχέση με τις κοινωνικές προδιαγραφές που αφορούν μια συγκεκριμένη ηλικιακή περίοδο.
  • Να μπορούν να εντάξουν τα λογοτεχνικά έργα στο πνευματικό και ιδεολογικό κλίμα της εποχής τους.
  • Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος.
  • Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

  • Εισαγωγή. Στοιχεία Ιστορίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας καθώς και της σύγχρονης εφηβικής λογοτεχνίας.
  • Η «ανακάλυψη» της εφηβείας και η «γενιά του 1930».
  • Η μεταπολεμική πεζογραφία και η ανήσυχη παρουσία της νεότητας.
  • Η σύγχρονη εφηβική λογοτεχνία: κοινωνικές και ιδεολογικές προϋποθέσεις.
  • Η αυτοβιογραφική εξιστόρηση και οι όψεις του εαυτού.
  • Ο υποκειμενικός χρόνος και η καταγραφή του πραγματικού.
  • Η συγκρότηση της ταυτότητας: ιδεολογία και κοινωνικό φύλο.
  • Κ. Πολίτης - Eroica
  • Γ. Θεοτοκάς - Λεωνής
  • Μ. Λυμπεράκη - Ψάθινα καπέλα
  • Α. Ζέη - Η μωβ ομπρέλα
  • Ζ. Σαρή - Νινέτ
  • Τρόποι κριτικής προσέγγισης και μέθοδοι ερμηνευτικής ανάλυσης λογοτεχνικών κειμένων.

      

ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Διαλέξεις. Ηλεκτρονικές παρουσιάσεις-χρήση εποπτικού υλικού. Προαιρετική προφορική παρουσίαση φοιτητικών εργασιών και κριτική συζήτηση επί των πορισμάτων.

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Προφορικές εξετάσεις ή απαλλακτική εργασία.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017