Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διεθνείς Σχέσεις (42525Ε)

(PSPA145) -  Εκάβη Αθανασοπούλου, Παναγιώτης Τσάκωνας

Περιγραφή Μαθήματος

Αντικείμενο του μαθήματος είναι εφ’ ενός η διεξοδική μελέτη των σημαντικότερων θεωρητικών προσεγγίσεων της επιστήμης των διεθνών σχέσεων και εφ’ ετέρου η εις βάθος εξέταση βασικών εννοιών και όρων που αφορούν τις διεθνείς σχέσεις όπως και της εξέλιξής τους έναντι ενός συνεχώς και δυναμικά εξελισσόμενου διεθνούς περιβάλλοντος.

Το μάθημα αποσκοπεί:

  • Στην εμβαθύνση και εμπλουτισμό των γνώσεων που οι συμμετέχοντες/ουσες φοιτητές/τριες έχουν αποκτήσει σε προηγούμενα εξάμηνα.
  • Στην ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών/τριών να συνδέουν θεωρητικές προσεγγίσεις και έννοιες των διεθνών σχέσεων με την εμπειρική πραγματικότητα της διεθνούς πολιτικής.
  • Στην ανάπτυξη της ικανότητας των φοιτητών/τριών να χρησιμοποιούν έννοιες και όρους των διεθνών σχέσεων όταν συζητούν και αναλύουν θέματα της διεθνούς πολιτικής.

Το μάθημα είναι σχεδιασμένο υπό τη μορφή δύο μεγάλων ενοτήτων.

 

Α' ενότητα: Θεωρία και Μεθοδολογία των διεθνών σχέσεων (Διδάσκων Π. Τσάκωνας)

 

Οι διαλέξεις αφορούν στη συζήτηση των διαφόρων εκφάνσεων των σημαντικότερων θεωρητικών προσεγγίσεων της επιστήμης των διεθνών σχέσεων, δηλαδή του Ρεαλισμού, του Φιλελευθερισμού και της "Διεθνούς Κοινωνίας" καθώς και ειδικότερων θεωρητικών προβληματισμών της "Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας". Συζητείται επίσης διεξοδικά η νεώτερη --αλλά διαρκώς ενισχυόμενη-- θεωρητική προσέγγιση του "Κοινωνικού Κονστρουκτιβισμού". Μέρος του μαθήματος αφιερώνεται στην εξέλιξη της σημαντικότερης μεθοδολογικής συζήτησης/αντιπαράθεσης στην επιστήμη των διεθνών σχέσεων ("Παραδοσιακοί"/"Επιστημονικιστές") καθώς και σε ειδικότερα ζητήματα μεθοδολογίας της επιστήμης των διεθνών σχέσεων. Συστατικό μέρος του μαθήματος και της εξοικείωσης των συμμετεχόντων με τα βασικά θεωρητικά εργαλεία ανάλυσης των διεθνών σχέσεων είναι η σύνδεση και ο έλεγχος της επεξηγηματικής ικανότητας των διαφόρων θεωρητικών "Παραδειγμάτων" σε σχέση με φαινόμενα της σύγχρονης διεθνούς πραγματικότητας.

 

Β' ενότητα: Βασικές δομές και δυναμική της διεθνούς πολιτικής (Διδάσκουσα Ε. Αθανασοπούλου)

 

Η Β ενότητα διδάσκεται υπό τη μορφή συνδυασμού διάλεξης/σεμιναρίου και απαιτεί την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών μέσα από γραπτές ασκήσεις οι οποίες συζητιούνται στην τάξη. Οι διαλέξεις/σεμινάρια αφορούν στη συζήτηση της εξέλιξης του βεστφαλικού διακρατικού συστήματος, τη δυναμική και τις αντιφάσεις της παγκοσμιοποίησης, τα χαρακτηριστικά της φιλελεύθερης διεθνούς τάξης και τις προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη, τη μεταβαλλόμενη έννοια της ασφάλειας και της φύσης του ‘μετα-βεστφαλικού’ πολέμου, την αυξανόμενη σημασία της κουλτούρας και της ταυτότητας στις διεθνείς σχέσεις. Μέρος του μαθήματος αφιερώνεται στη συζήτηση των εξής φαινομένων: εθνικισμός, διεθνής τρομοκρατία, περιβαλλοντολογικά ζητήματα, σύγχρονα μεταναστατευτικά ρεύματα.  

 

Μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα έχουν αποκτήσει:

  • Σαφή και τεκμηριωμένη γνώση των κυρίαρχων θεωρητικών προσεγγίσεων και "Παραδειγμάτων" της επιστήμης των διεθνών σχέσεων, καθώς και των ειδικότερων εκφάνσεών τους, και σχετική εξοικείωση με νεότερες θεωρητικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις του κλάδου.
  • Βαθύτερη κατανόηση κύριων εννοιών, όρων και φαινομένων των διεθνών σχέσεων.
  • Ικανότητα σύνδεσης της θεωρητικής γνώσης των διεθνών σχέσεων με την εμπειρική μελέτη της διεθνούς πολιτικής.
  • Ικανότητα χρήσης εξειδικευμένων εννοιών των διεθνών σχέσεων στη γραπτή και προφορική διατύπωση της σκέψης τους.

 Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση γίνεται μέσω γραπτής εξέτασης στο τέλος των μαθημάτων (αναφορικώς με την Α ενότητα) 50% επί της συνολικής βαθμολογίας και μέσω απαλλακτικής εργασίας (1600 λέξεων) (αναφορικώς με την Β ενότητα) 50% επί της συνολικής βαθμολογίας.

 

Κριτήρια επιτυχίας της γραπτής εργασίας

 

  1. Κατανόηση του θέματος: Η εργασία πρέπει να δείχνει μια πλήρη κατανόηση του αντικειμένου, να αναλύει τις βασικές έννοιες και να συνδέει θεωρητικά δεδομένα με πρακτικά παραδείγματα ή πραγματικές καταστάσεις.

  2. Δομή και οργάνωση: Η εργασία πρέπει να είναι καλά οργανωμένη, με σαφή και λογική διάρθρωση. Οι ενότητες (εισαγωγή, κυρίως μέρος, συμπεράσματα) πρέπει να ακολουθούν μια συνεκτική ροή.

  3. Τεκμηρίωση/Αναφορά σε βιβλιογραφία: Τα επιχειρήματα που αναπτύσσονται στην εργασία πρέπει να είναι καλά τεκμηριωμένα με παραδείγματα, δεδομένα ή θεωρητικές αναφορές που στηρίζονται σε αξιόπιστες, σχετικές και, κατά κύριο λόγο, επιστημονικές πηγές, που παρατίθενται με σωστή παραπομπή και βιβλιογραφική αναφορά.

  4. Ανάλυση και κριτική σκέψη: Η εργασία πρέπει να αναλύει το θέμα σε βάθος και να παρουσιάζει κριτική σκέψη, χωρίς να περιορίζεται σε επιφανειακές γνώσεις ή απλές περιγραφές. Η ικανότητα να εξετάζονται διαφορετικές οπτικές γωνίες και να παρουσιάζονται αντίθετες θέσεις είναι σημαντική.
  5. Γλωσσική και συντακτική επάρκεια: Η εργασία πρέπει να είναι καλογραμμένη, με σωστή γραμματική, σύνταξη και ορθογραφία. Η γλώσσα πρέπει να είναι σαφής, ακριβής και κατάλληλη για το ακαδημαϊκό περιβάλλον.
  6. Εκπλήρωση των απαιτήσεων της εργασίας: Η εργασία πρέπει να ακολουθεί τις οδηγίες και τις απαιτήσεις του διδάσκοντα (π.χ. αριθμός λέξεων, μορφοποίηση, προθεσμία υποβολής).

Η επιτυχία εξαρτάται από την ικανότητα του φοιτητή να συνδυάσει όλα αυτά τα στοιχεία.

 

 

Βιβλιογραφία:

  • R. Jackson - G. Sorensen, Θεωρία και Μεθοδολογία των Διεθνών Σχέσεων (Αθήνα, Gutenberg, 2006).
  • Επίσης J. Baylis & S. Smith, Η Παγκοσμιοποίηση της Διεθνούς Πολιτικής: Μια Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις (Θεσ/κη, Επίκεντρο, 2024)
  • Θεόδωρος Κουλουμπής, Διεθνείς Σχέσεις: Ισχύς και Δικαιοσύνη (Αθήνα, Παπαζήσης, 2008).
  • Andrew Haywood, Διεθνείς Σχέσεις και Πολιτική στην Παγκόσμια Εποχή (Αθήνα, Κριτική, 2013).

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

 

International Relations

International Organization

International Security

Global Governance

 

 

 

ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 

Αναφορικώς με την ύλη των παραδόσεων της Β ενότητας,  τα κεφάλαια 2, 3 & 4 από το βιβλίο των R. Jackson - G. Sorensen, Θεωρία και Μεθοδολογία των Διεθνών Σχέσεων (Αθήνα, Gutenberg, 2006) και τα κεφάλαια 13, 14, 24, 25, από το βιβλίο J. Baylis & S. Smith, Η Παγκοσμιοποίηση της Διεθνούς Πολιτικής: Μια Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012