Παρουσίαση/Προβολή
ΠΟΛΩΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΙII
(715107) - Filip Olkiewicz
Περιγραφή Μαθήματος
Στόχος του μαθήματος
Στόχος των μαθημάτων είναι η ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων στην πολωνική γλώσσα στο επίπεδο Α1, σύμφωνα με το Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Γλώσσες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται όχι μόνο στην κατανόηση γραπτού και προφορικού λόγου καθώς και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου, αλλά και σε ασκήσεις προφοράς δύσκολων φθόγγων και στην καλλιέργεια φωνολογικής/φωνητικής αντίληψης. Ένα μέρος του μαθήματος θα αφιερωθεί στον πολωνικό πολιτισμό και σε στοιχεία πολιτισμικής πραγματολογίας, τα οποία μπορούν να είναι χρήσιμα για την κατανόηση της πολωνικής ιδιαιτερότητας, με στόχο τη διευκόλυνση της καθημερινής επικοινωνίας με Πολωνούς.
Δύο εναλλακτικά σχήματα αξιολόγησης για το χειμερινό εξάμηνο:
1) Δύο τεστ προόδου + προσέλευση/συμμετοχή/εργασίες για το σπίτι
2) Γραπτή εξέταση + παρουσίαση για τον πολωνικό πολιτισμό
Για το εαρινό εξάμηνο προβλέπεται επιπλέον παρουσίαση σχετικά με τον πολωνικό πολιτισμό.
Eνδεικτικό πρόγραμμα για το έτος 2025/26
Γραμματική ύλη
- Κλίση ρημάτων στον ενεστώτα (τρεις τύποι)
- Κλίση ονομάτων (ουσιαστικά, επίθετα): ονομαστική, οργανική, αιτιατική, γενική
- Απόλυτοι αριθμοί μέχρι το 1000
- Προσωπικές και κτητικές αντωνυμίες (ονομαστική, αιτιατική, οργανοποιητική)
- Επιλεγμένα ρήματα και η σύνταξή τους
- Σύνταξη με απαρέμφατο
Λεξιλόγιο
- Προσωπικά στοιχεία
- Χαιρετισμοί, αποχαιρετισμοί, ευγενικές εκφράσεις
- Πόλεις και περιοχές της Πολωνίας
- Αντικείμενα γύρω μου
- Εθνικότητες, γλώσσες
- Χαρακτηριστικά χαρακτήρα και εμφάνισης
- Επαγγέλματα (συμπεριλαμβανομένων των συνηθισμένων τρόπων σχηματισμού θηλυκών τύπων)
- Οικογένεια και διαπροσωπικές σχέσεις
- Ενδιαφέροντα
- Εκφράσεις συχνότητας
- Φρούτα, λαχανικά, φαγητά
- Καθημερινή ρουτίνα
- Μέσα μεταφοράς
Προφορική και γραπτή επικοινωνία
- Αυτοπαρουσίαση
- Παροχή προσωπικών στοιχείων (κάρτα, στοιχεία επικοινωνίας)
- Σύντομο βιογραφικό σημείωμα
- Παρουσίαση προσώπου
- Βασική περιγραφή χαρακτήρα
- Δεικτικός ορισμός
- Περιγραφή οικογένειας και μελών της
- Περιγραφή ενδιαφερόντων και γευστικών προτιμήσεων
- Παραγγελία σε εστιατόριο
- Σύνταξη μενού
- Περιγραφή καθημερινής ρουτίνας
- Σχεδιασμός της ημέρας
Στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους ο/η φοιτητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή να
παρουσιάζει τον εαυτό του/της και την οικογένειά του/της, να περιγράφει ενδιαφέροντα και χαρακτηριστικά ατόμων, να εξηγεί πώς κυλά συνήθως η μέρα του/της, να παραγγέλνει φαγητό σε εστιατόριο, να αγοράζει εισιτήριο, να ρωτει για την τιμή, να μιλάει για αλλεργίες και διατροφικές προτιμήσεις, να καταρτίζει και να παρουσιάζει το πρόγραμμα μαθημάτων για ολόκληρη την εβδομάδα.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Θέμα
Περιγραφή
1.
Dzień dobry! Jak się masz?
Εισαγωγικό μαθήμα. Συστάσεις, αριθμοός τηλεφώνου, πόλη/χώρα διαμονής. Εισαγωγή στο αλφάβητο. Πρόγραμμα και τρόπος αξιολόγησης των μαθημάτων.
2.
Od A do Ź – polskie abecadło
Άτυπη/τυπική επικοινωνία (formalny/nieformalny kontakt). Πολωνική προφορά. Αναγνώριση φωνητικών δυσκολιών για τους Έλληνες. Καλλιγραφία πολωνικών γραμμάτων.
3.
Skąd jesteś? Jaki masz adres?
Συστάσεις και λήψη πληροφοριών για άλλους σε διάφορα κοινωνικά συμφραζόμενα. Διεύθυνση, αριθμός τηλεφώνου, email. Πολωνικά και ελληνικά φωνήεντα με ιδιαίτερη έμφαση σε [y].
4.
Co to jest? Jak to powiedzieć?
Δεικτικές προτάσεις (Τι είναι αυτό; Αυτό είναι…). Αντικείμενα γύρω μας. Βασικές εκφράσεις στην τάξη. Ονομαστική ενικού, γένη στην πολωνική γλώσσα. Κανόνες ευγένειας στα πολωνικά.
5.
Kultura polska w pudełku – eksperyment kulturowy
΄Μάθημα για το πολωνικό πολιτισμό. Ορθογραφία. Ασκήσεις διαφοροποίησης φωνημάτων.
6.
Jaki jestem? Jaka jesteś?
Επίθετο (ονομαστική ενικού). Χαρακτηριστικά προσωπικότητας και εμφάνισης. Εισαγωγή στην συζυγία -m/-sz. Αριθμοί μέχρι το 100. [Sz] και πολωνικά ρινικά φωνήεντα.
7.
Kim jesteś? Jakie znasz języki?
Σύντομη παρουσίαση προσώπου. Οργανική ενικού (ουσιαστικό και επίθετο). Επαγγέλματα. Επαγγέλματα σε θηλυκό γένος.
8.
Kim jesteś z zawodu?
Οργανική πληθυντικού. Εισαγωγή στην συζυγία -ę/-isz(-ysz). Φωνητικές ασκήσεις σε ζευγάρια για y–i
9.
Co lubisz często robić?
Ενδιαφέροντα. Μου αρέσει/Με ενδιαφέρει. Επιρρήματα συχνότητας. Εισαγωγή στην συζυγία -ę/-esz.
10.
Ja lubię śpiewać, ty wolisz tańczyć
Επανάληψη κλίσης. Εισαγωγή κτητικών αντωνυμιών. Το αγαπημένο μου/η/μου. Οργανική μετά από z + (συνοδεία)..
11.
Zaprezentuj się!
Παρουσίαση και περιγραφή προσώπου – προσωπικά δεδομένα, επάγγελμα, χαρακτηριστικά προσωπικότητας και εμφάνισης. Ερώτηση για ηλικία. Αριθμοί μέχρι το 100. Φωνητικές ασκήσεις (ś, ć).
12.
Czy on jest wysoki czy *wysokim?
Επανάληψη υλικού. Σύνταξη οργανικής και ονομαστικής. Μέσα μεταφοράς σε οργανική.
13.
Egzamin próbny
Εξεταστικές ασκήσεις.