Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εισαγωγή στην Παιδαγωγική - Γενική Παιδαγωγική

(31Υ012) -  Ιωάννα Κομνηνού

Περιγραφή Μαθήματος

Αντικείμενο του μαθήματος Εισαγωγή στην Παιδαγωγική είναι η Παιδαγωγική ως επιστήμη, τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Παιδαγωγικής και η σχέση της Παιδαγωγικής με τις άλλες επιστήμες. Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται: Το πεδίο της Παιδαγωγικής. Κλάδοι της Παιδαγωγικής. Η μεθοδολογία έρευνας της Παιδαγωγικής επιστήμης. Το φαινόμενο της αγωγής. Έννοια και σχέση παιδαγωγικών όρων. Το μορφώσιμο του ανθρώπου και το πρόβλημα του δυνατού της αγωγής. Τα όρια της μορφωτικής επίδρασης. Η παιδαγωγική πράξη και η αρχή της παιδαγωγικής ευθύνης. Παιδαγωγικές αρετές. Ο σκοπός, οι παράγοντες και τα μέσα της αγωγής. Η συμβουλευτική στο σχολείο. Φαινομενικές παιδαγωγικές αντινομίες. Σύντομη εξέλιξη του φαινομένου της αγωγής και των παιδαγωγικών και διδακτικών συστημάτων. Ο νεότερος ανθρωπισμός. Η θεμελίωση της Παιδαγωγικής επιστήμης. Ο πραγματισμός του J. Dewey. Το σχολείο εργασίας. Το σχολείο ενεργείας. Η πολυτεχνική εκπαίδευση. Η αντιαυταρχική αγωγή. Η αμφισβήτηση του σχολείου. Η αισθητική αγωγή. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση. Η αγωγή της ειρήνης.

Στο μάθημα γίνεται αναφορά: 1. Στις φιλοσοφικές, επιστημολογικές, κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές, νομικές προϋποθέσεις της αγωγής. 2. Στους όρους, τους σκοπούς, το αντικείμενο και τα όρια της Αγωγής. 3. Στα βασικά παιδαγωγικά (φιλοσοφικά-παιδαγωγικά) ρεύματα που προσδιόρισαν το πεδίο της Παιδαγωγικής σήμερα. 4. Στους κυριότερους εκπροσώπους της Παιδαγωγικής και στο έργο τους. 5. Στα σύγχρονα προβλήματα και τους προβληματισμούς σχετικά με την Παιδαγωγική και την εκπαίδευση. 6. Στον τρόπο εφαρμογής των αρχών της Παιδαγωγικής στην εκπαίδευση και τη διδασκαλία (σχέση θεωρίας – πράξης).

Το μάθημα προσφέρει βασικές γνώσεις για την οργάνωση και διεξαγωγή της μαθησιακής και διδακτικής διαδικασίας. Εξετάζονται σε θεωρητικό επίπεδο οι κύριες έννοιες της διδακτικής διαδικασίας και προσφέρεται η δυνατότητα παρακολούθησης της εφαρμογής των εννοιών αυτών στην σχολική τάξη καθώς οι φοιτήτριες και φοιτητές παρακολουθούν διδασκαλίες του μαθήματος των Θρησκευτικών σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ως προς την Εισαγωγή στην Ειδική Παιδαγωγική, εξετάζονται: 1. Ειδική Αγωγή: Νεότερες τάσεις και αντιλήψεις, φιλοσοφία και σκοπός, θεματική, προβλήματα. 2. Κατηγορίες και χαρακτηριστικά των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. 3. Οργάνωση και μορφές εκπαίδευσης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. 4. Η Ειδική Εκπαίδευση στην Ελλάδα: κρατούσα κατάσταση. 5. Η συμβολή των παραγόντων της αγωγής στη διαδικασία σχολικής και κοινωνικής ένταξης. Προϋποθέσεις, δυνατότητες, προετοιμασία. 6. Εκπαίδευση και κατάρτιση εκπαιδευτικού προσωπικού. 7. Διδακτική μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και χαρισματικών μαθητών (μέθοδοι, στρατηγικές, μέσα, βοηθήματα). 8. Παράγοντες και συντελεστές που διαμορφώνουν την ποιότητα ζωής των ατόμων με αναπηρία (περιβάλλον, πρόληψη, αποκατάσταση, ατομικά δικαιώματα, σχολική ζωή, επαγγελματική ένταξη, κοινωνική ζωή υπηρεσίες, πολιτική, τεχνολογία κ.λπ.). 9. Σχεδιασμός βελτίωσης και διασφάλισης της ποιότητας ζωής των ατόμων με αναπηρία. 10. Στρατηγικές βελτίωσης της ποιότητας.

Στόχοι του μαθήματος είναι, οι φοιτητές:

  • Να κατανοήσουν τις διαστάσεις της έννοιας «παιδαγωγική»
  • Να αντιληφθούν τις απαιτήσεις και τις διαστάσεις του παιδαγωγικού έργου
  • Να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στην έννοια «παιδί»
  • Να μπορούν να διακρίνουν με παιδαγωγική συναίσθηση τα όρια της δράσης τους στην τάξη
  • Να διακρίνουν τους παράγοντες και τις μεταβλητές που επηρεάζουν και προσδιορίζουν το έργο τους
  • Να ενημερωθούν σχετικά με τα προβλήματα που επηρεάζουν την παιδαγωγική σχέση.

 

Διδακτική άσκηση: Κάθε φοιτητής είναι υποχρεωμένος να παρακολουθήσει τουλάχιστον δύο δειγματικές διδασκαλίες σε τάξεις του Γυμνασίου και Λυκείου. Η οργάνωση της πρακτικής-διδακτικής άσκησης γίνεται από τους διδάσκοντες με τη συνεργασία των θεολόγων καθηγητών που αποσπώνται κατ’ έτος από τη δημόσια Β/βάθμια Εκπαίδευση στο Γραφείο Πρακτικής-Διδακτικής Άσκησης του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας. Επιδιώκεται να υπάρχει αντιστοιχία των όσων διδάσκονται οι φοιτητές με εκείνα που παρακολουθούν στη σχολική αίθουσα. Η παρακολούθηση ολοκληρώνεται με κριτική αξιολόγηση των διδασκαλιών με τη συμμετοχή των διδασκόντων και των εποπτευόντων την άσκηση καθηγητών. Οι φοιτητές συμπληρώνουν σχέδια διδασκαλίας αντιστοιχούντα στις δειγματικές διδασκαλίες.

Η συμμετοχή των φοιτητών στη Διδακτική Άσκηση είναι προαπαιτούμενο της συμμετοχή τους στις εξετάσεις.

 

Προαιρετικά σεμινάρια: Κατά τη διάρκεια του διδακτικού εξαμήνου πραγματοποιούνται προαιρετικά σεμινάρια για θέματα σχετικά με το διδασκόμενο αντικείμενο.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2020