Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη

(30670) -  Καρακόλης Χρήστος

Περιγραφή Μαθήματος

Η Καινή Διαθήκη συναπαρτίζει μαζί με την Παλαιά Διαθήκη το σώμα κειμένων που ονομάζουμε Βίβλο ή Αγία Γραφή και αποτελεί καταγραφή και θεολογική ερμηνεία της ζωής και της διδασκαλίας του Ιησού Χριστού, των αποστόλων, αλλά και παράθυρο στη ζωή των πρώτων εκκλησιαστικών κοινοτήτων.

Το μάθημα της Εισαγωγής στην Καινή Διαθήκη εξετάζει και παρουσιάζει καταρχάς την ιστορία του κειμένου και των μεταφράσεων της Καινής Διαθήκης, την επιστήμη της κριτικής του κειμένου της Καινής Διαθήκης, την ιστορία του κανόνα της Καινής Διαθήκης, καθώς επίσης και το γλωσσικό ιδίωμα στο οποίο είναι γραμμένα τα βιβλία της.

Εν συνεχεία αναφέρεται συνοπτικά σε κάθε επιμέρους βιβλίο της Καινής Διαθήκης αρχίζοντας από τα τέσσερα ευαγγέλια (κατά Ματθαίον, κατά Μάρκον, κατά Λουκάν και κατά Ιωάννην) και συνεχίζοντας με τις Πράξεις των Αποστόλων, τις δεκατέσσερις επιστολές του απ. Παύλου, τις επτά καθολικές επιστολές και την Αποκάλυψη του Ιωάννη. Στις επιμέρους αυτές αναφορές τίθεται η επιστημονική προβληματική περί του συγγραφέα, του τόπου και του χρόνου συγγραφής, των παραληπτών, του περιεχομένου, της θεολογίας, της γλώσσας, καθώς επίσης και ιδιαίτερων θεμάτων και προβλημάτων κάθε βιβλίου, όπως π.χ. ζητήματα από τη χειρόγραφη παράδοση, την ιστορία του κανόνα και την πρόσληψή του στη μεταγενέστερη παράδοση της Εκκλησίας.

Το μάθημα ολοκληρώνεται με σύντομες αναφορές στα λεγόμενα «απόκρυφα κείμενα της Καινής Διαθήκης», στις σύγχρονες ερμηνευτικές μεθόδους και στην ορθόδοξη ερμηνευτική της Καινής Διαθήκης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Εισαγωγικά

    1.1 Περί της Καινής Διαθήκης γενικά

    1.2 Το αντικείμενο της Εισαγωγής στην Καινή Διαθήκη

    1.3 Το περιεχόμενο του μαθήματος

    2. Κείμενο, κανόνας και γλώσσα της Καινής Διαθήκης

    2.1 Το κείμενο της Καινής Διαθήκης

    2.1.1 Το χειρόγραφο κείμενο

    2.1.2 Το έντυπο κείμενο

    2.1.3 Κριτική του κειμένου

    2.2 Ο κανόνας της Καινής Διαθήκης

    2.2.1 Ιστορία του κανόνα

    2.2.2 Ο κανόνας σήμερα

    3. Τα βιβλία της Καινής Διαθήκης

    3.1 Τα ευαγγέλια

    3.1.1 Τα συνοπτικά ευαγγέλια

    3.1.1.1 Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο

    3.1.1.2 Το κατά Μάρκον Ευαγγέλιο

    3.1.1.3 Το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο

    3.1.2 Το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο

    3.2 Οι Πράξεις των Αποστόλων

    3.3 Οι παύλειες επιστολές

    3.3.1 Η προς Ρωμαίους Επιστολή

    3.3.2 Η Α΄ προς Κορινθίους Επιστολή

    3.3.3 Η Β΄ προς Κορινθίους Επιστολή

    3.3.4 Η προς Γαλάτας Επιστολή

    3.3.5 Η προς Εφεσίους Επιστολή

    3.3.6 Η προς Φιλιππησίους Επιστολή

    3.3.7 Η προς Κολοσσαείς Επιστολή

    3.3.8 Η Α΄ προς Θεσσαλονικείς Επιστολή

    3.3.9 Η Β΄ προς Θεσσαλονικείς Επιστολή

    3.3.10 Η Α΄ προς Τιμόθεον Επιστολή

    3.3.11 Η Β΄ προς Τιμόθεον Επιστολή

    3.3.12 Η προς Τίτον Επιστολή

    3.3.13 Η προς Φιλήμονα Επιστολή

    3.3.14 Η προς Εβραίους Επιστολή

    3.4 Οι καθολικές επιστολές

    3.4.1 Η Επιστολή Ιακώβου

    3.4.2 Η Α΄ Επιστολή Πέτρου

    3.4.3 Η Β΄ Επιστολή Πέτρου

    3.4.4 Η Α΄ Επιστολή Ιωάννου

    3.4.5 Η Β΄ Επιστολή Ιωάννου

    3.4.6 Η Γ΄ Επιστολή Ιωάννου

    3.4.7 Η Επιστολή Ιούδα

    3.5 Η Αποκάλυψη 

    4. Συναφή θέματα

    4.1 Τα «απόκρυφα» βιβλία της Καινής Διαθήκης

    4.2 Νεότερες και σύγχρονες μέθοδοι ερμηνείας της Καινής Διαθήκης

    4.3 Ορθόδοξη ερμηνευτική της Καινής Διαθήκης

     

    Μαθησιακοί στόχοι

    Κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι

    α) να αποκτήσουν οι φοιτητές/τριες για μια σφαιρική αντίληψη για το αντικείμενο της Επιστήμης της Καινής Διαθήκης: το περιεχόμενο, την ιστορία, τις επιστημονικές μεθόδους, την προβληματική, τους συναφείς επιστημονικούς χώρους·

    β) να εντάξουν το αντικείμενο της Εισαγωγής στην Καινή Διαθήκη στο πλαίσιο της Επιστήμης της Καινής Διαθήκης, της Βιβλικής Επιστήμης, της Επιστήμης της Θεολογίας και εν γένει των ανθρωπιστικών επιστημών·

    γ) να αφομοιώσουν την προβληματική σχετικά με το κείμενο της Καινής Διαθήκης και να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις και δεξιότητες ως προς τη θεωρία και την πρακτική της Κριτικής του κειμένου της Καινής Διαθήκης·

    δ) να εξοικειωθούν με το περιεχόμενο των επιμέρους βιβλίων της Καινής Διαθήκης και να κατανοήσουν την επιστημονική προβληματική και συζήτηση γύρω από αυτά·

    ε) να χρησιμοποιήσουν και να εφαρμόσουν τις ανωτέρω κριτικές δεξιότητες και γνώσεις στη συνέχιση των σπουδών τους, καθώς επίσης και στον χώρο της θρησκευτικής εκπαίδευσης, της Εκκλησίας και της ευρύτερης κοινωνίας.

    Βιβλιογραφία

    1. Πηγές - εργαλεία

    B. και K. Aland, J. Karavidopoulos, C. M. Martini και B. C. Metzger (επιμ.), Novum Testamentum Graece (Nestle - Aland), 28η έκδοση, Stuttgart 2012.

    B. και K. Aland, J. Karavidopoulos, C. M. Martini και B. C. Metzger (επιμ.), The Greek New Testament, 5η έκδοση, Stuttgart 2014.

    K. Aland (επιμ.), Synopsis Quattuor Evangeliorum, 15η έκδοση, Stuttgart 1996.

    A. Schmoller, Handkonkordanz zum griechischen Neuen Testament, 9η έκδοση, Stuttgart 2014.

    2. Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία

    Σάββα Αγουρίδη, Εἰσαγωγή εἰς τήν Καινήν Διαθήκην, Αθήνα 1991.

    Χρήστου Σπ. Βούλγαρη, Εἰσαγωγή εἰς τήν Καινήν Διαθήκην, 2 τόμοι, Αθήνα 2013.

    Βασιλείου Χ. Ιωαννίδη, Εἰσαγωγή εἰς τήν Καινήν Διαθήκην, Αθήνα 1960.

    Ιωάννη Δ. Καραβιδόπουλου, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2016.

    Ιωάννη Παναγόπουλου, Εἰσαγωγή στήν Καινή Διαθήκη, Αθήνα 1994.

    3. Ξενόγλωσση βιβλιογραφία

    Paul J. Acthemeier, Joel B. Green και Marianne Meye Thompson, Introducing the New Testament: Its Literature and Theology, Grand Rapids 2001.

    Raymond E. Brown, An Introduction to the New Testament, New Haven 1997.

    Régis Burnet, Le Nouveau Testament, Que sais-je? Paris 2021.

    D.A. Carson και Douglas J. Moo, An Introduction to the New Testament, Grand Rapids 2005.

    Martin Ebner και Stefan Schreiber, Einleitung in das Neue Testament, Stuttgart 2008.

    Carl R. Holladay, A Critical Introduction to the New Testament: Interpreting the Message and Meaning of Jesus Christ, Nashville 2005.

    Helmut Koester, Introduction to the New Testament, vol. 2: History and Literature of Early Christianity, Berlin/New York 2000.

    Werner Georg Kümmel, Introduction to the New Testament, Nashville 1975.

    Daniel Marguerat (επιμ.), Introduction au Nouveau Testament: Son histoire, son écriture, sa théologie, Genève 2008.

    Petr Pokorný και Ulrich Heckel, Einleitung in das Neue Testament: Seine Literatur und Theologie im Überblick, Tübingen 2007.

    Mark Allan Powell, Introducing the New Testament: A Historical, Literary, and Theological Survey, Grand Rapids 2009.

    Udo Schnelle, The History and Theology of the New Testament Writings, Minneapolis 1998.

    David A. de Silva, An Introduction to the New Testament: Contexts, Methods and Ministry Formation, Westmont 2004.

     

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Ιωάννη Δ. Καραβιδόπουλου, Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 2016.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    1. Συμμετοχή στο μάθημα (λήψη παρουσιών).

    2. Πραγματοποίηση εργασιών και ασκήσεων.

    3. Μελέτη βιβλιογραφίας.

    4. Γραπτή εξέταση.

    Διδάσκοντες

    Καθηγητής Χρήστος Καρακόλης

    http://scholar.uoa.gr/chkarakol/biocv

    https://christoskarakolis.academia.edu/