Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Συμπεριφοριστικές και Γνωστικές Θεωρίες Προσωπικότητας (ακ. έτος 2013-14)

Κωδικός : PPP149

Περιγραφή

Στόχοι

Στόχος της διδασκαλίας είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές πλήρη εικόνα του ανθρώπου και των βασικών λειτουργιών του –υπό το πρίσμα της μεγάλης συμπεριφοριστικής-γνωστικής παράδοσης-, και γνώση των αλλαγών που έχουν επέλθει στη θεωρία από τις αρχές του αιώνα έως σήμερα. Επιπλέον, στόχος είναι η κατανόηση της σύνδεσης μεταξύ θεωρίας και βασικών εννοιών της σύγχρονης έρευνας και βιβλιογραφίας. Η διδασκαλία περιλαμβάνει ενότητες για την προσωπικότητα -σύμφωνα με την κλασική, τη λειτουργική και την κοινωνιογνωστική θεωρία της μάθησης-, την ιδιοσυγκρασία και τις σύγχρονες ψυχοβιολογικές θεωρίες, τις πρώιμες και σύγχρονες γνωστικές αντιλήψεις και θεωρίες, τη δομική αντίληψη της προσωπικότητας, τα συναισθήματα, την ανάπτυξη και αντιμετώπιση της ψυχοπαθολογίας κ.ά.

Περιεχόμενο Μαθήματος

Η διδακτέα ύλη προέρχεται από: (α) τα βιβλία:

 Γενά, Α. (2007). Θεωρία και Πράξη της ανάλυσης της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg

Μέλλον, Ρ. (2007). Ψυχολογία της Συμπεριφοράς. Αθήνα: Τόπος

και (β) τα

Ευθυμίου, Κ. (2008). Πανεπιστημιακές σημειώσεις. Συμπεριφοριστικές και Γνωστικές θεωρίες προσωπικότητας. 15 ιστορικά πρωτότυπα άρθρα Αθήνα.

Ευθυμίου, Κ. (2004). Θεωρίες του Συμπεριφορισμού. Αθήνα: Εκδόσεις του Ι.Ε.Θ.Σ.
 


Το προσφερόμενο διδακτικό σύγγραμμα είναι το:`Καραδήμας, Ευ. (2003). Συμπεριφοριστικές και Γνωστικές θεωρίες προσωπικότητας. Πανεπιστημιακές σημειώσεις. Αθήνα.

 Η εξεταστέα ύλη προέρχεται από το διδακτικό σύγγραμμα και καθορίζεται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων (λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου).

Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες

Η προσέγγιση της διδακτέας ύλης γίνεται με προφορικές διαλέξεις του διδάσκοντος, με την επικουρία εποπτικών
μέσων (παρουσιάσεις PowerPoint). Κατά τις
παραδόσεις, παράλληλα με την παρουσίαση του διδακτικού υλικού, διεξάγεται
συζήτηση με βάση τα ερωτήματα και τους προβληματισμούς των φοιτητών.
 

Βοηθήματα

Συμπληρωματική βιβλιογραφία και παραπομπή σε ηλεκτρονικές πηγές  θα δίνονται από τον διδάσκοντα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, στις ώρες συνεργασίας με τους φοιτητές και στην ιστοσελίδα του μαθήματος, http://eclass.uoa.gr/courses/PPP149.

Ανθρώπινο Δυναμικό

Διδάσκων είναι ο Κωνσταντίνος Ευθυμίου. Το γραφείο του διδάσκοντος βρίσκεται στο γραφείο της Καθ. Α. Καλαντζή -Αζίζι (Φιλοσοφική Σχολή, 5ος όροφος), τηλ. 2107277524, fax: 2107474815, e-mail: kefthim@psych.uoa.gr. Οι ώρες γραφείου για συνεργασία με τους φοιτητές κατά το εαρινό εξάμηνο 2009-10 είναι κάθε Τρίτη 14:00-15:00.

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης

Η αξιολόγηση των φοιτητών στο μάθημα θα βασιστεί στη γραπτή τελική εξέταση, η οποία θα περιλαμβάνει τόσο ερωτήματα πολλαπλής επιλογής (60%) όσο και ανοικτά ζητήματα (40%).

Ημέρα και Ώρα μαθήματος - Ενδεικτικό πρόγραμμα παραδόσεων

Ημέρα & ώρα μαθήματος: Τρίτη 15:00 ? 18:00

Ενδεικτικό πρόγραμμα παραδόσεων

Διαλέξεις

Αντικείμενο

1

Εισαγωγή Ι: Η Ψυχολογία ως επιστήμη
Εισαγωγή ΙΙ: Κατευθύνσεις Σχολές στην Ψυχολογία
Εισαγωγή ΙΙΙ: Η έννοια της προσωπικότητας

2

Η προσωπικότητα σύμφωνα με την κλασική θεωρία της μάθησης I

3

Η προσωπικότητα σύμφωνα με την κλασική θεωρία της μάθησης II

4

Ψυχοπαθολογία και συμπεριφορισμός

5

Η έννοια της Ιδιοσυγκρασίας

6

Η πρώιμη γνωστική θεωρία του G. Kelly

7

Κοινωνικογνωστικές θεωρίες μάθησης. Mahoney, Meichenbaum, και Kanfer: Οι πρόδρομοι

8

Η συμβολή του A. Bandura

9

Η γνωστική θεώρηση της προσωπικότητας, Ellis

10

Η γνωστική θεώρηση της προσωπικότητας, Beck

11

Ψυχοπαθολογία και γνωστική θεωρία της συμπεριφοράς

12

Η ʽεπίκτητη αίσθηση αδυναμίαςʼ ως παράδειγμα έννοιας που εξελίχθηκε με την πρόοδο της θεωρίας της προσωπικότητας από τη σκοπιά της Κλασικής Εξαρτημένης Μάθησης στη γνωστική θεώρηση