Μάθημα : Θεωρητική ηθική Ι (Αρετοκρατία – Κλασικός Ηδονισμός)
Κωδικός : PHILOSOPHY888
PHILOSOPHY888 - Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης, Παναγιώτης Κορμάς, Γιάννης Πρελορέντζος
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ι. Εισαγωγή
-
II. Αρετή και ευδαιμονία
-
2η ενότητα: Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΚΑΙ Η ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
-
3η ενότητα: ΤΟ ΑΓΑΘΟ, Η ΑΡΕΤΗ ΚΑΙ Η ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ
-
4η ενότητα: ΟΙ ΗΘΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ
-
5η ενότητα: ΟΙ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΕΣ ΑΡΕΤΕΣ – Η ΗΔΟΝΗ
-
6η ενότητα: Η ΦΙΛΙΑ – Η ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΖΩΗ
-
7η ενότητα: ΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ – H ΗΘΙΚΗ (Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΒΙΟΥ)
-
8η ενότητα: ΣΤΩΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
-
9η ενότητα: Ο ΣΤΩΙΚΟΣ ΣΟΦΟΣ (Ο ΛΟΓΟΣ ΣΕ ΑΡΜΟΝΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΡΜΗΣΗ)
-
10η-11η ενότητα: ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΗΝΑΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΗΔΟΝΙΣΜΟΣ)
-
12η και 13η ενότητα: ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΝΕΥΡΟΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
-
Ι. Εισαγωγή
II. Αρετή και ευδαιμονία
Περίληψη ενότητας
Στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη, η αρετή και η ευδαιμονία συνδέονται άρρηκτα, καθώς η τελευταία αποτελεί τον ύψιστο σκοπό της ανθρώπινης ζωής. Σύμφωνα με το έργο του Ηθικά Νικομάχεια, η ευδαιμονία δεν είναι μια παροδική κατάσταση ευχαρίστησης, αλλά η ολοκληρωμένη και αυτάρκης ζωή που βασίζεται στην άσκηση της αρετής. Ο Αριστοτέλης διακρίνει τις αρετές σε ηθικές, που σχετίζονται με το συναίσθημα και τη συμπεριφορά (όπως η ανδρεία και η σωφροσύνη), και σε διανοητικές, που σχετίζονται με τη νόηση (όπως η φρόνηση και η σοφία). Η απόκτηση των αρετών επιτυγχάνεται μέσω της συνήθειας και της πρακτικής, οδηγώντας στην ορθή κρίση και στην ισορροπημένη ζωή. Έτσι, η ευδαιμονία επιτυγχάνεται όταν ο άνθρωπος ζει σύμφωνα με τον ορθό λόγο και την αρετή, αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητές του ως έλλογο κοινωνικό ον.
Προτεινόμενα αναγνώσματα
- Alexander Thomas, "The Problem of Eudaimonia and Virtue."
- John Bowin, "Aristotle's Virtue Ethics."
Καταγραφή συνάντησης