Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : Θεωρητική ηθική Ι (Αρετοκρατία – Κλασικός Ηδονισμός)

Κωδικός : PHILOSOPHY888

Θεωρητική ηθική Ι (Αρετοκρατία – Κλασικός Ηδονισμός)

PHILOSOPHY888  -  Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης, Παναγιώτης Κορμάς, Γιάννης Πρελορέντζος

Ενότητες - 10η-11η ενότητα: ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΗΝΑΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΗΔΟΝΙΣΜΟΣ)

10η-11η ενότητα: ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΗΝΑΙΚΗ ΗΘΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΗΔΟΝΙΣΜΟΣ)

 

Περίληψη ενότητας

 

Προτεινόμενα αναγνώσματα

 

Καταγραφή συνάντησης

 

 

Στην Επικούρεια Φιλοσοφία διαχωρίζεταιη ορθή γνώση από την ψευδή, αφού η πρώτη είναι απαλλαγμένη από γνωσιακές στρεβλώσεις. Η διαχείρισηεμπεριέχει την επανεκτίμηση της κατάστασης, και όχι την καταστολή των αρνητικών συναισθημάτων. Έτσι, ο φόβος ή το άγχος επαναπροσδιορίζονται με τρόπο που υποδεικνύει ότι δεν σχετίζονται με την ηδονή. Η ηθική θεωρία του Επίκουρου εστιάζει στην αποδέσμευση από τους παράλογους φόβους, στην γόνιμη αμφισβήτηση των αντιλήψεων, στην ψυχική αταραξία και στον αυτοέλεγχο. Η αταραξία είναι ο ιδεατός ηθικός σκοπός, το αποκορύφωμα της ηδονής. Ο Επικούρειος σοφός είναι ευδαίμων γιατί αναγνωρίζει τι έχει αξία στη ζωή και απορρίπτει ό,τι είναι μη απαραίτητο, αποκτώντας αγαθά σε συμφωνία με τη φύση. Στοχεύει στην καταστηματική ηδονή, την ευδαιμονία, κατά συνέπεια προτιμά να επιλέγει με φρόνηση κάποια ηδονή μόνο εάν δεν οδηγηθεί σε μεγαλύτερο πόνο, αλλά και αντίστροφα προτιμά να επιλέγει κάποιο πόνο εφόσον οδηγηθεί σε μεγαλύτερη ηδονή.Για τους Επικούρειους ο ευδαιμονικός βίος χρειάζεται αντικειμενική γνώση της φύσης, φρόνηση, αρετή και φιλία. Η θεωρία του Αρίστιππου της Κυρηναϊκής Σχολής είναι παρόμοια όσον αφορά της αξια της ηδονής, όμως υποστηρίζει ότι η ευδαιμονία είναι το μεγαλύτερο αγαθό και ότι έγκειται στο κυνήγι της ηδονής, ανεξάρτητα από τις συμβάσεις των άλλων ή ανεξάρτητα από το τι θα επέφερε αυτό στο μέλλον. Επιπλέον, διαφέρει στο ότι δεν αναγνωρίζει ως εφικτή τη διαρκή ευδαιμονία ενώ θεωρεί την αρετή και τη φιλία ως κοινωνικές συμβάσεις.