Μάθημα : Θεολογία & Πολιτισμός, Μεταπτυχιακό μάθημα Β΄ Εξαμήνου / ΠΜΣ "Ορθόδοξη Θεολογία"
Κωδικός : THEOL280
Σ025 - Σταύρος Γιαγκάζογλου
-
Θεματικές Ενότητες
-
Μάθημα 1ο: Θεολογία και Πολιτισμός Α΄, Εισαγωγή
-
Μάθημα 2ο: Θεολογία και Πολιτισμός Β΄, Εισαγωγή
-
Μάθημα 3ο: Η συνάντηση Ελληνισμού και Χριστιανισμού
-
Μάθημα 4ο: Ο ελληνοχριστιανικός πολιτισμός και οι χριστιανικές οργανώσεις
-
Μάθημα 5ο: Ο Χρήστος Γιανναράς και η νεοελληνική ταυτότητα
-
Μάθημα 6ο: Η εσχατολογική οντολογία στο έργο του Ιωάννη Ζηζιούλα
-
Μάθημα 6ο: Ο Βυζαντινός κόσμος και πολιτισμός
-
Μάθημα 7ο: θεολογία και Πολιτισμός στον Γεώργιο Φλωρόφσκυ
-
Μάθημα 8ο: Θεολογία και Πολιτισμός στον Νίκο Ματσούκα
-
Μάθημα 9ο: Χριστιανισμός και Πολιτισμός
-
Μάθημα 1ο: Θεολογία και Πολιτισμός Α΄, Εισαγωγή
Μάθημα 6ο: Ο Βυζαντινός κόσμος και πολιτισμός
John Romer recreates the glory and history of Byzantium. From the Hagia Sophia in present-day Istanbul to the looted treasures of the empire now located in St. Marks in Venice.
For more than 1,000 years, the Byzantine Empire was the eye of the entire world – the origin of great literature, fine art and modern government. Heir to Greece and Rome, the Byzantine Empire was also the first Christian empire.
After a year of filming on three continents, TLC unlocks this ancient civilization, spanning 11 centuries and three continents. Pass through the gates of Constantinople, explore the magnificent mosque of Hagia Sophia and see the looted treasures of the empire now located in St. Marks, Venice.
Byzantium, brings to life an empire that, while seemingly distant, is very closely linked to the evolution of Western Civilization. Traces the growth of the first Christian empire, one that lasted for over a thousand years and the maturity and decline of Byzantium through its conquest by the Ottoman Turks in 1453.
John Romer, the author and on-screen guide for the series, breathes life into the city and the powerful ideas that made the Byzantium a thriving cultural and commercial center while western Europe was slogging through the Dark Ages and the Middle Ages.
At its height, Byzantium housed the most precious Christian relics, including a piece of Christ's cross. Located on the border of Europe and Asia, it ruled an empire that extended across Asia Minor and the Balkans. Then, after the rise of Islam, the empire shrank until little was left outside the city walls.
Byzantium turned to Europe for help in fighting the infidels, only to have its own city sacked by the Crusaders whose help it sought. Venice, its erstwhile trading partner, carried off many of its artistic masterpieces. The Hagia Sophia, originally built as a Christian church, became Istanbul's most famous mosque.
And the scholars who had kept alive the study of Greek for more than a millennium fled to Europe where they helped lay the groundwork for the Renaissance. Byzantium, the video, takes us on a visually sumptuous journey to key locations throughout the empire, while putting a human face on the key actors in the history of this unique and vital empire. I never suspected I would find this story as compelling as it turned out to be.
Ο τίτλος παραπέμπει στο ντοκυμαντέρ του Αρχιμανδρίτη Τύχωνα, ηγούμενου της μονής Σρεντέσκι στο κέντρο της Μόσχας όπου αναπτύχθηκαν προβληματισμοί για το νέο ιδεολογικό δόγμα της Ρωσίας, την εποχή που κορυφωνόταν η παρακμή με την ασυδοσία των ολιγαρχών.
Ο Τύχων παρήγαγε ένα ντοκυμαντέρ για το Βυζάντιο και την Άλωση της Πόλης μέσα απο το οποίο ήθελε να καταδείξει τους κινδύνους που διέρχεται μια αυτοκρατορία όταν αρχίσει να παρακμάζει και όταν ο λαός και, κυρίως, η άρχουσα τάξη της αδιαφορούν για την σωτηρία της.
Στο ντοκυμαντέρ του Τύχωνα ο στόχος του επετεύχθη. Βεβαίως, ο Τύχων μέσα απο το ντοκυμαντέρ επιχειρεί να αναπαράγει και τα ιδεολογήματα της Τρίτης Ρώμης, την πρωτοπορία, δηλαδή, της Ρωσικής Εκκλησίας μετά την Άλωση, μια ανεδαφική άποψη που θέλει να προβάλει τον ρωσικό εξουσιασμό σε έναν χώρο όπου η εξουσία αμφισβητείται. Υπάρχει ένας ανώτατος άρχων και αυτός είναι ο Θεός.
Πρόκειται για το ντοκιμαντέρ του Αρχιμανδρίτη Τύχωνα, ηγούμενου της μονής Σρεντέσκι στο κέντρο της Μόσχας όπου αναπτύχθηκαν προβληματισμοί για το νέο ιδεολογικό δόγμα της Ρωσίας, την εποχή που κορυφωνόταν η παρακμή με την ασυδοσία των ολιγαρχών.
Ο Τύχων παρήγαγε ένα ντοκιμαντέρ για το Βυζάντιο και την Άλωση της Πόλης μέσα απο το οποίο ήθελε να καταδείξει τους κινδύνους που διέρχεται μια αυτοκρατορία όταν αρχίσει να παρακμάζει και όταν ο λαός και, κυρίως, η άρχουσα τάξη της αδιαφορούν για τη σωτηρία της. Ο Τύχων μέσα απο το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να αναπαράγει και τα ιδεολογήματα της Τρίτης Ρώμης, την πρωτοπορία, δηλαδή, της Ρωσικής Εκκλησίας μετά την Άλωση. Ο Τύχων και μια μεγάλη και σημαντική ομάδα της ρωσικής διανόησης προσπάθησε να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός νέου αντιδυτικού ρωσικού ιδεολογικού ρεύματος που θα εξυπηρετούσε την άνοδο και κυριαρχία μιας νέας πολιτικής αντίληψης ύστερα από την παρακμή της δεκαετίας του '90.
Συνεπώς, το ντοκιμαντέρ αφορά τη ρωσική ανάγνωση του Βυζαντίου και ως εκ τούτου μας ενδιαφέρει να την μελετήσουμε μέσα στις σύγχρονες διαστάσεις και εξελίξεις.
Ο βυζαντινός Κόσμος και Πολιτισμός μέσα από την Τέχνη της Εικόνας
Διαθεματικό Σχέδιο Εργασίας