Μάθημα : Εφαρμοσμένη Ηθική
Κωδικός : PPP475
Γενικοί σύνδεσμοι |
---|
Evangelos D. Protopapadakis
Η προσωπική μου ιστοσελίδα, η οποία περιέχει δημοσιευμένα κείμενά μου ελεύθερα προσβάσιμα, βιβλία - ορισμένα εκ των οποίων μπορείτε να κατεβάσετε επίσης ελεύθερα - και βιντεοσκοπημένες ομιλίες. |
Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας
To Φιλοσοφικό Τεχνολογικό Εργαστήριο Εφαρμοσμένης και Οικολογικής Φιλοσοφίας ιδρύθηκε τον Μάιο του 1999 (Φ.Ε.Κ. 92/11.5.1999). Ανήκει στον Τομέα Φιλοσοφίας του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, του οποίου αποτελεί ανεξάρτητη δομή. Σκοπός του είναι η κάλυψη σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο των ερευνητικών και διδακτικών αναγκών του Τομέα Φιλοσοφίας ιδίως στην περιοχή της Εφαρμοσμένης Φιλοσοφίας. Το Εργαστήριο αποβλέπει στην κάθε μορφής συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς και διακρατικούς φορείς. Για τον λόγο αυτό από το 2016 φιλοξενεί το Ελληνικό Κλιμάκιο της Έδρας Βιοηθικής της UNESCO (University of Haifa). Στους στόχους του εντάσσεται, επίσης, η συνεργασία με αντίστοιχα Εργαστήρια, Ερευνητικά Κέντρα, συναφείς κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς και ακαδημαϊκά ιδρύματα ελληνικά και της αλλοδαπής. Στις κύριες επιδιώξεις του ανήκουν, μεταξύ άλλων, η διοργάνωση επιστημονικών εκδηλώσεων (ημερίδων και συνεδρίων), η έκδοση επίτομων έργων, επιστημονικών σειρών και επιστημονικού περιοδικού, καθώς και η πρόσκληση σημαντικών Ελλήνων και ξένων επιστημόνων. |
Greek Unit of the International Network of the UNESCO Chair in Bioethics (Haifa) |
Evangelos D. Protopapadakis, In defense of pharmaceutically enhancing human morality
Ever since it first appeared on earth, the species homo sapiens has made immense progress. It isn’t just our species’ phenotype that has gone through tremendous changes; it is also the illustrious performance in sciences, the outstanding technological achievements we can take pride in, the delicate, complex and subtle social and political structures we have developed. Our species’ overall progress follows an exponential pattern of growth, and this becomes even clearer if we compare it to this of other primates. Indeed, if in some miraculous way a primitive ancestor of ours had the opportunity to make a journey through time and visit our world, he could hardly recognize
anything.
This is not absolutely true, however: some among our avocations might ring a bell or even look quite familiar to this strange time-traveler; war for sure, and also rape, murder, and a few more of this kind. These have remained as they have always been, save that now – due to technological progress – they come in much more wild, massive, complicated and effective form. The bottom line is that, when it comes to moral progress, our species is by no means justified to entertain the same enthusiastic feelings that befit its performance in almost every other field.
|
Ηθική ενίσχυση, ελευθερία και το μηχάνημα του θεού
Ένα από τα πλέον αναπτυσσόμενα επί μέρους πεδία των γνωσιακών επιστημών είναι η επιστήμη της ηθικής. Προηγμένες τεχνικές της νευροεπιστήμης, όπως η νευροαπεικόνιση, καθώς και περίπλοκες φαρμακολογικές, ψυχολογικές και οικονομικές πειραματικές έρευνες αρχίζουν να αποκαλύπτουν τα νευρολογικά και ψυχολογικά θεμέλια της ηθικής κρίσης και συμπεριφοράς. Οι έρευνες αυτές έχουν καταστεί αντικείμενο έντονων αντιπαραθέσεων. Ορισμένοι νευροεπιστήμονες τάσσονται υπέρ μιας ηθικής βασισμένης στις χημικές διεργασίες που συμβαίνουν στον εγκέφαλο (Gazzaniga 2005) και ισχυρίζονται ότι οι ηθικές αποφάσεις μας πρέπει να είναι συμβατές με τις γνώσεις μας για τον ανθρώπινο εγκέφαλο, ή ακόμη και να συνάγονται απ’ ευθείας από αυτές. Κάποιοι νευροεπιστήμονες έχουν ήδη ισχυρισθεί πως οι έρευνές τους έχουν δραματικές συνέπειες τόσο για την πρακτική άσκηση, όσο και για την ουσία της ηθικής. Υποστηρίζεται, φέρ’ ειπείν, πως τα πορίσματα της νευροεπιστήμης καταδεικνύουν ότι η πολιτική αντιπαράθεση διεξάγεται κυρίως σε συναισθηματικό επίπεδο (Westen 2007), ή πως τα πορίσματα αυτά αμφισβητούν την – συνηθισμένη στην ηθική σκέψη – επίκληση της διαίσθησης (Sunstein 2005, Singer 2005). Επιπλέον, έχει υποστηριχθεί ότι τέτοιες έρευνες δυναμιτίζουν παγιωμένες ηθικές αντιλήψεις αφήνοντας εκτεθειμένη την καντιανή ηθική ως «απλή φαντασιοκοπία» που βασίζεται σε αυθόρμητες διαισθητικές αντιδράσεις (gut reactions), και ότι παρέχουν στήριξη στον ωφελιμισμό (Singer 2005, Greene 2008). Ορισμένες ηθικές θέσεις έχουν κατακριθεί ως «νευρολογικά αβάσιμες» (Casebeer & Churchlaud 2003, Churchlaud 2011). |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
Ευθανασία |