Μάθημα : Εισαγωγή στη Θεολογία
Κωδικός : THEOL283
-
Θεματικές Ενότητες
-
Μάθημα 1ο: Ιστορικά στοιχεία για το περιεχόμενο και τους σκοπούς του μαθήματος «Εισαγωγή στη Θεολογία»
-
Μάθημα 2ο: Η επιστημονική θεολογία των νεότερων χρόνων
-
Μάθημα 3ο: α. Η εκπαίδευση στην Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία μέχρι τον 15ο αιώνα β. Γνώση πραγμάτων. Η επιστημονική μέθοδος γνώσης των όντων
-
Μάθημα 4ο: Πίστη και γνώση του Θεού στην Ορθόδοξη Παράδοση
-
Μάθημα 5ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Α Μέρος
-
Μάθημα 6ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Β Μέρος
-
Μάθημα 7ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Γ Μέρος
-
Μάθημα 8ο: Σταθμοί της Νεοελληνικής Θεολογίας
-
Μάθημα 9ο: Οι Ρώσοι θεολόγοι της διασποράς και η Νεοελληνική Θεολογία
-
Μάθημα 10ο: Οι πρωτεργάτες της σύγχρονης θεολογικής ανανέωσης
-
Μάθημα 11ο: Θεολογία και λογοτεχνία
-
Μάθημα 12ο: Θεολογία και Πολιτισμός, Εκπαιδευτική Επίσκεψη στην Ελληνική Βιβλική Εταιρία και στον Ι. Ναό Ζωοδόχου Πηγής επί της οδού Ακαδημίας
-
Μάθημα 13ο: Θεολογία και σύγχρονος κόσμος
-
Μάθημα 1ο: Ιστορικά στοιχεία για το περιεχόμενο και τους σκοπούς του μαθήματος «Εισαγωγή στη Θεολογία»
Μάθημα 3ο: α. Η εκπαίδευση στην Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία μέχρι τον 15ο αιώνα β. Γνώση πραγμάτων. Η επιστημονική μέθοδος γνώσης των όντων
Η επιστήμη ως θεωρία και πράξη έρευνας του επιστητού
– Φυσικές και πνευματικές (ανθρωπιστικές, κοινωνικές, πολιτικές επιστήμες)
– Μεθοδολογία της έρευνας: παρατήρηση, πειραματική επαλήθευση, χρήση Η/Υ, συστηματική κατάταξη και επεξεργασία των πληροφοριών, και των δεδομένων, συγκρότηση θεωρίας για κάθε επιστήμη, διεπιστημονικός διάλογος και ανταλλαγή μεθοδολογίας και τεχνογνωσίας, πρακτικές εφαρμογές της επιστήμης
– Χρησιμοθηρική-ευδαιμονιστική και πάντως όχι ανιδιοτελής διάσταση της γνώσης στη νεωτερική επιστήμη του δυτικού πολιτισμού (αγγλοσαξωνικό και αμερικανικό θετικιστικό παράδειγμα)
– Υποχώρηση της ανθρωπιστικής γνώσης και της μακροσκοπικής θεώρησης του επιστητού
– Η σύγχρονη επιστημονική ατζέντα από τις στρατιές επιστημόνων σε προγράμματα κρατικών και ιδιωτικών εταιρειών με άμεσες εμπορικές εφαρμογές στη ζωή των ανθρώπων
– Ο σύγχρονος διαρκής κατακερματισμός του φυσικού επιστητού
– Φιλοσοφία και επιστήμη (τάσεις μόνο η φιλοσοφία της επιστήμης, δηλαδή η επιστημολογία, να θεωρείται ως φιλοσοφία)
– Διάσταση φυσικής και μεταφυσικής ύστερα από το γκρέμισμα του αριστοτελικού κοσμοειδώλου της δυτικής σχολαστικής φιλοσοφίας, το οποίο ως δογματική αυθεντία καταδυνάστευε κάθε τάση για ελεύθερη επιστημονική έρευνα
– Η εξαγγελία του θανάτου της σχολαστικής μεταφυσικής από τον Καντ
– Η φιλοσοφία στην κλασική αρχαιότητα ως καθολική ερμηνευτική επιστήμη, η οποία συστηματοποιούσε τις γνώσεις κάθε επιμέρους επιστήμης (οργανικός δεσμός φιλοσοφίας και επιστημών, θεωρίας και πράξης)
– Δεν μπορεί να υπάρξει φιλοσοφία ερήμην των επιστημών
– Ερμηνευτική και λειτουργική θεώρηση της φιλοσοφίας ως κριτική και επιστημονική συστηματοποίηση των επιμέρους
– Η επιστήμη πάντοτε είναι απροϋπόθετη, ενώ η ερμηνεία πάντοτε νοείται με προϋποθέσεις
– Η φιλοσοφία ως μεταεπιστήμη, συνδεδεμένη με τη φυσική, θεωρεί μακροσκοπικά τις επιμέρους γνώσεις και μπορεί να διακρίνεται σε θεολογία, κοσμολογία και ανθρωπολογία
– Δογματισμός και ιδεολογικές προϋποθέσεις στη σύγχρονη φιλοσοφία των επιστημών
– Ο αντιδογματισμός της φιλοσοφίας είναι το αλάτι της επιστήμης