Μάθημα : Εισαγωγή στη Θεολογία
Κωδικός : THEOL283
-
Θεματικές Ενότητες
-
Μάθημα 1ο: Ιστορικά στοιχεία για το περιεχόμενο και τους σκοπούς του μαθήματος «Εισαγωγή στη Θεολογία»
-
Μάθημα 2ο: Η επιστημονική θεολογία των νεότερων χρόνων
-
Μάθημα 3ο: α. Η εκπαίδευση στην Ανατολική Ρωμαϊκή αυτοκρατορία μέχρι τον 15ο αιώνα β. Γνώση πραγμάτων. Η επιστημονική μέθοδος γνώσης των όντων
-
Μάθημα 4ο: Πίστη και γνώση του Θεού στην Ορθόδοξη Παράδοση
-
Μάθημα 5ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Α Μέρος
-
Μάθημα 6ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Β Μέρος
-
Μάθημα 7ο: Η Θεολογία ως ερμηνευτική διαδικασία. Οι θεολογικές και ιστορικές προϋποθέσεις για την ερμηνεία του νοήματος της πίστεως Γ Μέρος
-
Μάθημα 8ο: Σταθμοί της Νεοελληνικής Θεολογίας
-
Μάθημα 9ο: Οι Ρώσοι θεολόγοι της διασποράς και η Νεοελληνική Θεολογία
-
Μάθημα 10ο: Οι πρωτεργάτες της σύγχρονης θεολογικής ανανέωσης
-
Μάθημα 11ο: Θεολογία και λογοτεχνία
-
Μάθημα 12ο: Θεολογία και Πολιτισμός, Εκπαιδευτική Επίσκεψη στην Ελληνική Βιβλική Εταιρία και στον Ι. Ναό Ζωοδόχου Πηγής επί της οδού Ακαδημίας
-
Μάθημα 13ο: Θεολογία και σύγχρονος κόσμος
-
Μάθημα 1ο: Ιστορικά στοιχεία για το περιεχόμενο και τους σκοπούς του μαθήματος «Εισαγωγή στη Θεολογία»
Μάθημα 4ο: Πίστη και γνώση του Θεού στην Ορθόδοξη Παράδοση
– Χαρισματική και επιστημονική θεολογία, η θεολογία ως χάρισμα και ως επιστήμη
– Οι χαρισματικοί φορείς της αλήθειας της πίστεως από τη δημιουργία έως τα έσχατα της ιστορίας
– Η Εκκλησία εν πορεία στην κτίση και στην ιστορία
– Η θεολογία ως δοξολογία του Θεού και η επιστημονική θεολογία
– Ο θεολόγος δεν είναι μουσειολόγος και μελετητής ενός ιστορικού αρχείου αλλά είναι μελετητής ενός ζωντανού σώματος
– Τοπικότητα και οικουμενικότητα της χριστιανικής εμπειρίας
– Η επιστημονική θεολογία δεν θεμελιώνεται σε θεωρητικές αρχές αλλά στη μελέτη και αποσαφήνιση της χαρισματικής ζωής του σώματος-κοινότητας της Εκκλησίας
– Η πίστη της Εκκλησίας δεν είναι μια αφηρημένη σύλληψη αλλά θεολογία γεγονότων μέσα στην ιστορία
– Τα βιβλικά, λειτουργικά και πατερικά κείμενα, η τέχνη, η ζωή και ο πολιτισμός της Ορθόδοξης Παράδοσης ως υπομνηματισμός στη θεολογία γεγονότων της Εκκλησίας εν πορεία προς τη Βασιλεία
– Η διπλή θεολογική μεθοδολογία των Ελλήνων Πατέρων της Εκκλησίας: Άλλο είναι η μελέτη των κτιστών όντων και άλλο η άκτιστη θεότητα
– Η σχολαστική θεολογία έχει ενιαία θεολογική μεθοδολογία
– Η θύραθεν σοφία ασχολείται με τη γνώση και τα δεδομένα των κτιστών
– Η πυραμίδα των επιστημών στην ελληνική αρχαιότητα και στο Βυζάντιο
– Η θεολογική επιστήμη διαλέγεται και χρησιμοποιεί τις άλλες επιστήμες, ωστόσο η χαρισματική θεολογία δεν συγχέει την εμπειρία της με τη γνώση των κτιστών όντων
– Η θεολογία ως εμπειρία της ζωής του Θεού, ως εμπειρία του ακτίστου
– Οι άκτιστες ενέργειες του Θεού και η λειτουργία της θεολογίας ως χαρίσματος
– Η θεολογία ως θεοπτία, ως θέα του Θεού, ως μεταμόρφωση των αισθήσεων και του νου
– Πνευματολογία και θεογνωσία
– Οι θέσεις των Καππαδοκών ή του Ιωάννη Δαμασκηνού για την εξαήμερο γένεση του κόσμου, την εμφάνιση των όντων και τις διάφορες επιστημονικές γνώσεις της εποχής τους για τη γνώση των κτιστών
– Λόγια παράδοση και απλοϊκή πνευματικότητα
– Η επιστημονική θεολογία προϋποθέτει τη θεολογία του χαρίσματος
– Ο συνδυασμός επιστημονικής και χαρισματικής θεολογίας στην περίπτωση των Πατέρων της Εκκλησίας
– Θεολογία και γλώσσα
– Οι προϋποθέσεις της σχολαστικής μεθόδου: Το επιστητό της θεολογίας είναι οι έννοιες και τα κείμενα και η μέθοδός της είναι ταυτόσημη με τη μέθοδο στις θύραθεν επιστήμες