Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

500800  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed.

Ιστολόγιο

Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη...δική μας «Ρώμη»!

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025 - 11:49 π.μ.

- από τον χρήστη

Τι σημαίνει να ερωτεύεσαι; Είναι ο έρωτας μια μεγάλη περιπέτεια ή βρίσκεται στις μικρές, καθημερινές στιγμές; Πόσο μπορεί να αλλάξει ένας άνθρωπος μέσα σε μία μόλις ημέρα γεμάτη αυθεντικότητα και χαρά;

 

Το «Roman Holiday, (1953)» - ή αλλιώς «Διακοπές στη Ρώμη» - σε σκηνοθεσία του Γουίλιαμ Γουάιλερ, δεν είναι απλώς μια ρομαντική κομεντί, αλλά μια ταινία που αποτυπώνει τη μαγεία της αγάπης ως εμπειρία που μάς μεταμορφώνει· είναι μια υπενθύμιση της ανάγκης του ανθρώπου να συνδεθεί με τον κόσμο πέρα από ρόλους, να αγγίξει την αυθεντικότητα και να κατανοήσει την αξία της «απλής» ανθρώπινης επαφής. Παρά τη φαινομενική ελαφρότητά της, αγγίζει βαθύτερα ζητήματα ταυτότητας, αυτογνωσίας και προσωπικών επιλογών.

 Η πριγκίπισσα Άννα, ενσαρκωμένη με αφοπλιστική φυσικότητα από την Όντρεϊ Χέπμπορν, βρίσκεται παγιδευμένη σε μια ζωή γεμάτη υποχρεώσεις, προσδοκίες και άκαμπτους τύπους. Η απόφασή της να ξεφύγει από την πνιγηρή της καθημερινότητα και να χαθεί στους δρόμους της Ρώμης δεν είναι μόνο μια πράξη νεανικής παρορμητικότητας, αλλά και μια βαθιά υπαρξιακή ανάγκη για ελευθερία. Κατά τη διάρκεια της ημέρας που περνά ως «κοινή θνητή», η Άννα γεύεται τη ζωή στην απλή, αυθεντική μορφή της, δίχως προστατευτικές ασπίδες, δίχως τίτλους, και κυρίως δίχως να είναι εγκλωβισμένη σε έναν ρόλο που της έχει επιβληθεί. Με άλλα λόγια, ο Γουάιλερ χρησιμοποιεί τη Ρώμη όχι απλώς ως σκηνικό αλλά ως συμβολικό χώρο ελευθερίας - αντίστιξη στον κλειστό, αποστειρωμένο κόσμο του παλατιού.

 

 

Στην πορεία της, η Άννα γνωρίζει τον Τζο Μπράντλεϊ (τον υποδύεται ο Γκρέγκορι Πεκ), έναν Αμερικανό δημοσιογράφο που αρχικά βλέπει στην απρόσμενη συνάντησή τους την ευκαιρία για ένα αποκλειστικό ρεπορτάζ. Ωστόσο, η σχέση τους μεταμορφώνεται σταδιακά σε κάτι πιο ουσιαστικό. Ο Τζο δεν είναι ένας κυνικός ανταποκριτής που εκμεταλλεύεται την ευκαιρία για προσωπικό όφελος, αλλά ένας άνθρωπος που μέσα από την επαφή του με την Άννα, ανακαλύπτει ξανά την αξία της ηθικής και της ενσυναίσθησης – και, φυσικά, του έρωτα! Η επιλογή του να θυσιάσει το ρεπορτάζ και να διαφυλάξει την αξιοπρέπεια της πριγκίπισσας αποδεικνύει ότι οι πιο σημαντικές πράξεις καλοσύνης είναι εκείνες που δεν επιδιώκουν ανταλλάγματα.

 

 ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΠΟΔΡΑΣΗ

 

ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΗ


Μετά την απόδρασή της από την πρεσβεία, η Άννα ξυπνάει στο μικρό διαμέρισμα του Τζο, μην έχοντας ιδέα ποιος είναι ή πώς βρέθηκε εκεί. Για πρώτη φορά, βρίσκεται ελεύθερη από τις υποχρεώσεις και τους περιορισμούς που την βαραίνουν ως πριγκίπισσα. Το στιγμιότυπο όπου περιφέρεται ανέμελη στην πολύχρωμη αγορά της Ρώμης, δοκιμάζοντας νέες εμπειρίες – από το να κόψει τα μαλλιά της μέχρι να γευτεί παγωτό στον δρόμο – αποτυπώνει τη γοητεία της ανεξαρτησίας και την πρώτη της επαφή με μια ζωή χωρίς αυστηρό πρωτόκολλο. Η χαρά της ανακάλυψης και η απλότητα της καθημερινότητας την κάνουν να νιώσει για λίγο σαν μια τυπική νεαρή γυναίκα.

 

ΑΦΥΠΝΙΣΗ ΣΕ ΕΝΑΝ ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΟΣΜΟ

 

 

ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ (1)

ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ (2)

 

 Η Άννα, οδηγώντας τη βέσπα με μια αίσθηση ελευθερίας και ανεμελιάς, προκαλεί έναν μικρό…χαμό στους δρόμους της πόλης! Το γεγονός ότι προκαλεί χάος χωρίς να το σκέφτεται εντείνει αυτή την αίσθηση της ελευθερίας.

 

Ο Τζο, από την άλλη πλευρά, προσπαθεί να την συγκρατήσει και αυτή η αντίθεση μεταξύ της ελευθερίας της Άννας και της προσπάθειας του Τζο να την περιορίσει, αποτυπώνει τις δυναμικές της σχέσης τους. Εκείνη απολαμβάνει την απελευθέρωση που νιώθει μέσα από την περιπέτεια, ενώ εκείνος την παρακολουθεί με μια κρυφή απορία και θαυμασμό για την αυθεντικότητά της. Η χαρά του αυθορμητισμού αποδεικνύεται στο γέλιο τους, καθώς οι δυο τους απολαμβάνουν τη στιγμή χωρίς να σκέφτονται τα αυστηρά όρια του κόσμου τους.

 

Η ΑΝΝΑ ΣΤΗ ΒΕΣΠΑ

 

Ένα από τα πιο γοητευτικά στοιχεία του Roman Holiday είναι αυτή η απόλυτη μυστικότητα της περιπέτειας. Σε έναν κόσμο όπου η Άννα ζει διαρκώς υπό το βλέμμα άλλων, αυτή είναι η μόνη ημέρα που ανήκει αποκλειστικά σε εκείνη και τον Τζο.

Κανείς δεν γνωρίζει πού βρίσκονται! Δεν υπάρχουν κάμερες, ούτε φλας, ούτε πρωτοσέλιδα. Η Ρώμη γίνεται ένα προσωπικό σύμπαν, όπου δύο άνθρωποι χάνονται ο ένας μέσα στον άλλον, χωρίς ο κόσμος να έχει την παραμικρή ιδέα. Στιγμές όπως όταν κάθονται μαζί στη Σκαλινάτα, τρώγοντας παγωτό, ή όταν περπατούν στα σοκάκια της πόλης, έχουν μια ανεπανάληπτη μαγεία, γιατί είναι στιγμές μόνο δικές τους.

Στη σκηνή του χορού δίπλα στον Τίβερη, ο φωτισμός, η μουσική, τα γεμάτα νόημα βλέμματα δημιουργούν την αίσθηση ότι αυτή η νύχτα είναι ένας μυστικός κόσμος, φτιαγμένος μόνο για εκείνους. Είναι μια εμπειρία που δεν θα τη μοιραστούν με κανέναν, δεν θα τη διηγηθούν ποτέ, δεν θα την αποτυπώσουν σε λέξεις ή φωτογραφίες! Άραγε, θα παραμείνει έτσι;

 

 

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ

 

Η σκηνή του αποχαιρετισμού στο διαμέρισμα του Τζο είναι από τις πιο συναισθηματικά φορτισμένες της ταινίας. Η Άννα, έχοντας ζήσει μια μέρα ελευθερίας, πρέπει τώρα να επιστρέψει στον ρόλο της ως πριγκίπισσα. Η στιγμή είναι σιωπηλή, σχεδόν ιερή – υπάρχουν μόνο βλέμματα που αποκαλύπτουν όσα δεν μπορούν να ειπωθούν. Ο Τζο στέκεται στην άκρη, χωρίς να προσπαθεί να τη σταματήσει, σεβόμενος την απόφασή της. Όταν εκείνη φεύγει, αφήνει πίσω της όχι μόνο το διαμέρισμα αλλά και την απλή, αυθόρμητη ζωή που για λίγο δοκίμασε.

Αυτός ο αποχαιρετισμός φαίνεται να μην είναι ένας θρήνος για κάτι που τελειώνει, αλλά μια ήσυχη αποδοχή ότι κάποια πράγματα είναι όμορφα ακριβώς επειδή δεν μπορούν να διαρκέσουν. Και ίσως, ενίοτε να κρύβεται εκεί η πραγματική τους αξία.

 

 

Ο ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

 

Η τελευταία σκηνή, όπου η Άννα επιστρέφει στο παλάτι και δίνει συνέντευξη στον Τύπο, ενώ ο Τζο είναι ανάμεσα στους δημοσιογράφους, είναι αριστουργηματική. Όταν τα βλέμματά τους συναντιούνται, δεν χρειάζονται λόγια. Ο Τζο ξέρει ότι αυτό που έζησαν ήταν αληθινό, και η Άννα καταλαβαίνει πως αυτή η μέρα θα μείνει για πάντα χαραγμένη μέσα της.

 

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

 

 

Η ζωή μπορεί να μην είναι πάντα «Διακοπές στη Ρώμη», με τη μαγεία της περιπέτειας και τη ρομαντική ανεμελιά της, αλλά ο έρωτας έχει έναν δικό του τρόπο να μεταμορφώνει την καθημερινότητα. Ακόμα και στις πιο απλές στιγμές, όταν κοιτάς κάποιον και όλα μοιάζουν λίγο πιο φωτεινά, όταν μια συνηθισμένη βόλτα αποκτά την αίσθηση ενός κινηματογραφικού σκηνικού, τότε καταλαβαίνεις πως η αληθινή ομορφιά δεν βρίσκεται μόνο στα μεγάλα ταξίδια, αλλά και στα βλέμματα, στις σιωπές, στις μικρές, ανεπαίσθητες αλλαγές που φέρνει η παρουσία του άλλου. Ίσως τελικά, κάθε έρωτας να είναι μια μικρή, προσωπική απόδραση - μια  δ ι κ ή  μ α ς  Ρώμη, όπου για λίγο όλα μοιάζουν δυνατά!

 

Σχόλια (2)

Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2025 - 7:41 μ.μ.

H ευαίσθητη και οξυδερκής ματιά σου στην ταινία, Ανατολή, αναδεικνύει πτυχές των χαρακτήρων που οι πρώτοι θεατές της το 1953 ίσως να μην είχαν διάθεση να προσεγγίσουν, διψώντας για ρομάντζο στη μεταπολεμική ρημαγμένη Ρώμη του νεορεαλισμού του Ροσελίνι («Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη», 1945) και του ντε Σίκα («Κλέφτες Ποδηλάτων» του 1948, μια πολύ αγαπημένη μου ταινία και από τις σημαντικότερες όλων των εποχών). Εγώ λοιπόν θα μιλήσω εδώ για την τρίτη πρωταγωνίστρια της ταινίας: τη Ρώμη. Μία πόλη μαγική για φόντο κάθε ερωτικής ιστορίας, αλλά πλανεύτρα: αν δεν έχεις το σκηνοθετικό χαλινάρι σφιχτό, μπορεί να καταλήξει ένα ψεύτικο τουριστικό περιβάλλον, με ιλουστρασιόν κλισέ εικόνες. Ο Γουάιλερ όμως ήξερε πώς να τη φωτίσει ώστε να αντικατοπτρίζει το συναίσθημα των ηρώων - να κάνει τους ανθρώπους να είναι μικροί κι ασήμαντοι (παρά τους τίτλους τους) μπροστά στο μεγαλείο της πόλης, της νύχτας, του έρωτα. Αγέραστη η Ρώμη, αγέραστο και το κινηματογραφικό ρομάντζο του Γουάιλερ. Ίσως γιατί δεν παραδόθηκε ανοχύρωτα στα εύκολα, σε ένα μελό χάπι εντ. Γιατί έβαλε ρεαλιστικά όρια και «πρέπει» να συγκρουστούν με αχαλίνωτα συναισθήματα και «θέλω». Ή, πολύ απλά, γιατί μια ανέμελη βόλτα με βέσπα, με τον ήλιο να θολώνει το βλέμμα, τον έρωτα την καρδιά, και τον αέρα να φτάνει από τα μάγουλα των ηρώων στα δικά σου στην πρώτη σειρά, δεν ξεπερνιέται ποτέ. Η μεθυστική περιήγηση στη Ρώμη πραγματοποιεί την ενδόμυχη επιθυμία που έχουμε όλοι να δούμε έναν κόσμο διαφορετικό από τον δικό μας, γεμάτο μαγεία, διασκέδαση και συναίσθημα, όπου η χαρά της ζωής κι η αθωότητα υπερβαίνουν κάθε σκέψη εκμετάλλευσης.
Χρήστης:Γιάνναρη Μαρία
- από τον χρήστη

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025 - 10:32 π.μ.

Η βέσπα στην ταινία της ανάρτησης "Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη δική μας... "Ρώμη" είναι μια ζωντανή αναφορά στην καρδιά της ιταλικής ιστορίας. Με κάθε θρόισμα του κινητήρα της, μας ταξιδεύει στην ελευθερία του ιταλικού δρόμου, όπου το ταξίδι δεν είναι ποτέ απλώς προορισμός, αλλά μια απόλαυση εν κινήσει. Στην Ιταλία, η βέσπα αντιπροσωπεύει την τέχνη του να ζεις, την αίσθηση "la dolce vita", με την ταχύτητα και το στιλ να συνδυάζονται σε μια μοναδική εξίσωση που μόνο αυτή η εμβληματική μηχανή μπορεί να λύσει.