Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Μάθημα : ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ & ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ

Κωδικός : MED2135

500800  -  Α. Χ. Λάζαρης, Καθηγητής Παθολογικής Ανατομικής - Κ. Καλαχάνης, Δρ Φιλοσοφίας - Μ. Γιάνναρη, M.Ed.

Ιστολόγιο

Η Γαλέρα

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025 - 11:38 π.μ.

- από τον χρήστη

Καλημέρα. Το ποίημα που ακολουθεί, παρατίθεται σ' αυτήν εδώ την ανάρτηση, επειδή συσχετίζεται, κατά κάποιο τρόπο, με τις έννοιες του μαθήματος ''κίνητρο'', ''προορισμός''. Σαν ποίημα, ίσως σας φανεί κάπως ''πεσιμιστικό''. Δεν είναι, όμως. Απλώς δίνει στις έννοιες ''κίνητρο'', ''προορισμός'' μία διαφορετική χροιά, από αυτή που έχουμε συνηθίσει. Καλή ανάγνωση, ευχαριστώ. 

 

Τίτλος: Η Γαλέρα.

Σε μια Γαλέρα δυο δούλοι κάθονται, κωπηλάτες δυνατοί,
κάτω απ’ τις διαταγές του αφεντικού τον κόπο τους στη θάλασσα σκορπούν˙

και ο ένας δούλος στον άλλο λέει,
πιο γρήγορα τράβα τα κουπιά, πιο γρήγορα εις το νησί να φτάσουμε,
που το κρασί και οι γυναίκες περιμένουν.

Μα ο άλλος, ήρεμα και σταθερά,
χωρίς να βιάζεται τραβάει τα κουπιά
και τη θάλασσα κοιτάζει
και του διπλανού του αποκρίνεται πως νησί δεν υπάρχει,
μόνο θάλασσα.

Μα νάτο που το νησί εφάνει και κοροϊδευτικά ο ένας δούλος τον άλλο περιγελά,
τρελός λέει πως είναι και κακομοίρης
και πως η θάλασσα του ‘χει πάρει τα μυαλά,
μα νάτο τώρα το νησί και οι χαρές που περιμένουν.

Οι μέρες πέρασαν, μέσα σε γλέντια,
μα μέρες πολλές δεν ήταν, και πάλι, μέσ' στη γαλέρα οι δύο δούλοι κάθονται,
καινούργιο ταξίδι έχει ξεκινήσει
και δυνατά ξανά τραβάνε τα κουπιά˙

και ο ένας δούλος στον άλλο λέει,
πιο γρήγορα τράβα τα κουπιά, πιο γρήγορα,
καλύτερος κωπηλάτης να γενείς και δίκαια τη ‘λευθεριά σου να κερδίσεις
και από δούλος, αφεντικό να γίνεις.

Μα ο άλλος ήρεμα και σταθερά,
χωρίς να βιάζεται τραβάει τα κουπιά,
και τη θάλασσα κοιτάζει και του διπλανού του αποκρίνεται,
πως αφεντικό και δούλος δεν υπάρχει,
μόνο θάλασσα.

Μα να που ήρθε ο καιρός και ο ένας δούλος πιο δυνατός έμοιαζε από τον άλλο
και έτσι δίκαια από δούλος αφεντικό κατάφερε να γίνει˙

και τώρα κάτω απ’ τις διαταγές του τον άλλο έχει,
τον περιγελά , τον κοροϊδεύει,
τρελός λέει πως είναι και αφεντικά και δούλους δεν θωρεί,
τεμπέλης και ανεπρόκοπος,
πως γρήγορα, τα κουπιά δεν τα τραβά
και πως η θάλασσα, τον καημένο, του ‘χει πάρει τα μυαλά.

Τα χρόνια όμως περάσαν
και αφεντικό και δούλος στην ίδια τη Γαλέρα τα χρόνια τους ξοδέψαν,
τα ίδια γερασμένα σώματα, χαρακωμένα από τ’ αλάτι έχουν,
την ίδια θάλασσα τα μάτια τους κοιτούν˙

και έτσι, που στο κατώφλι του θανάτου και οι δυο τους είναι,
γυρνά ο ένας στον άλλο να του πει,
πως δίκιο έχει σαν λέει πως

ούτε νησί υπάρχει,
ούτε αφεντικό και δούλος υπάρχει,
μόνο θάλασσα.

  

Σχόλια (3)

Χρήστης:Λάζαρης Ανδρέας
- από τον χρήστη

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025 - 3:27 μ.μ.

Δημήτρη, σ’ ευχαριστώ που βρήκες τη διάθεση να εμπλουτίσεις το παρόν ιστολόγιο, μοιραζόμενος με εμάς προσωπικά σου δημιουργήματα∙ στ’ αλήθεια, σπάνια μια τέτοια διάθεση, ειδικά σήμερα. Διαβάζοντας προσεκτικά το ποίημά σου και λαμβάνοντας υπόψη όσα μας έχουν απασχολήσει στο μάθημά μας, σκέφτηκα ως εξής: όταν οι στόχοι μας στη ζωή αποκλειστικά εστιάζονται στην ικανοποίηση του «εγώ» [ εμμονική φιληδονία (κρασί, γυναίκες) , βασιβουζουκισμός απέναντι στους υφιστάμενους (αφεντικό) ] ο θάνατος, σβήνοντας το «εγώ», σβήνει και όλα όσα έχουμε αποθησαυρίσει σε αυτό, οπότε δικαιολογημένα εκλαμβάνουμε τον θάνατο ως το αμετάκλητο τέλος. Όμως αυτή η ανθρώπινη υπόσταση, παρότι σαφώς κυριαρχούσα, είναι η μόνη νοητή;
Χρήστης:Κουνδουράκης Δημήτριος
- από τον χρήστη

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025 - 9:13 π.μ.

Τίποτα, τι να μ’ ευχαριστείτε, ευκαιρία είναι για μένα, να διαβάζει και κάποιος άλλος, σκέψεις που γράφω κατά καιρούς, όπως και ο καθένας μας, δηλαδή. Έχετε δίκιο, μία ερμηνεία μπορεί να είναι και αυτή, ότι εάν είσαι μέρος ενός συνόλου, ακόμα και όταν εσύ δεν θα ‘σαι πια, αυτό συνεχίζει. Αν υποθέσουμε ότι ο καθένας μας είναι ένα κύμα που ανήκει στη θάλασσα, τότε μπορείς να πεις ότι , … όσα της κύματα και εάν σβήνουν στην ακτή, την ίδια (... δηλαδή την θάλασσα), ο θάνατος δεν φτάνει. Αναφορικά με το ποίημα, ίσως να μην είναι τόσο ο θάνατος η αφορμή του, αλλά περισσότερο η ανάγκη, η βία καμιά φορά, να αποδίδουμε νόημα, σκοπό, σε ότι μας συμβαίνει. Ο ένας κωπηλάτης αδημονεί, βιάζεται, … πιο γρήγορα τράβα τα κουπιά να φτάσουμε στο νησί, λέει. Αναζητά νόημα, θέλει τα πράγματα, η κωπηλασία τους εν προκειμένω, να καταλήξουν κάπου,(... όπως ισχύει και για όλους μας δηλαδή), και το νησί είναι ένας προορισμός, είναι ένας λόγος για να κωπηλατείς. ( .. δεν είναι τόσο το νησί ως η φιληδονία, το κρασί και οι γυναίκες, αλλά ο προορισμός γενικότερα,.. απλώς, τι άλλο θα μπορούσε να ήταν το νησί για δύο κωπηλάτες μιας Γαλέρας;). Όμως ο άλλος, του λέει, με τον τρόπο του, πως πάντα τα πράγματα καταλήγουν κάπου, πάντα έρχεται ένα νησί, και όμως το ταξίδι δεν σταματά ποτέ. Σ’ αυτήν εδώ την Γαλέρα, σ’ αυτή τη θάλασσα, θα ξαναβρισκόμαστε ξανά και ξανά, όσα νησιά και αν περάσουν. Μα δεν γίνεται να κωπηλατούμε χωρίς νόημα, χωρίς κίνητρο, συνεχίζει ο άλλος. Αν δεν είναι το νησί, ας ορίσουμε εδώ, μέσα στην Γαλέρα, ένα κίνητρο. Ο καλύτερος μας να διακριθεί, να ξεχωρίσει, να αποκτήσει προνόμια. Ας είναι αυτός ένας λόγος για να κωπηλατείς. Μα ο άλλος επιμένει, του δείχνει ότι οι διαφορές τους είναι απειροελάχιστες. Ποιος να διακριθεί σε σχέση με ποιον; , όταν είναι σε μία Γαλέρα, σε μία κουκίδα στον ωκεανό, που η ίδια η κουκίδα δεν διακρίνεται καν, πόσο μάλλον αυτοί, που είναι μέσα της. Ο θάνατος έρχεται στο τρίτο μέρος, αλλά θέλω να νομίζω, ότι δεν είναι τόσο ο τελικός κριτής που δικαιώνει τον έναν απ’ τους δύο, αλλά περισσότερο κάτι σαν ένωση, κάτι που δείχνει, ότι αυτοί οι δύο κωπηλάτες, από την αρχή, δεν είναι δύο ξεχωριστές οντότητες, αλλά οι άκρες του ίδιου πλάσματος, που λέγεται άνθρωπος, και ο οποίος πάντα θέλει να σχηματίζει νοήματα, ενώ ταυτόχρονα, θέλει και να απαλλάσσεται από αυτά. Αλλά βέβαια, όλο αυτό το παραπάνω κατεβατό από λόγια, δεν είναι παρά άλλη μία ερμηνεία, και τα ποιήματα, όπως και οι Τέχνες γενικότερα, προτιμούν να ταξιδεύουν, παρά να ερμηνεύονται.
Χρήστης:Γιάνναρη Μαρία
- από τον χρήστη

Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2025 - 10:31 π.μ.

Εξαιρετικό το ποίημα Δημήτρη. Το να σχηματίζεις νόημα και να το αφήνεις να φύγει είναι ο ίδιος ο ρυθμός της ύπαρξης. Εισπνέουμε κόσμους και τους εκπνέουμε ως σιωπή. Δεν υπάρχει μία πλευρά, παρά μόνο ο χορός.