Μάθημα : Θεολογία και Πολιτισμός
Κωδικός : THEOL286
Γενικοί σύνδεσμοι | ||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, «Η Σχολή των Αθηνών», 14 Οκτωβρίου 2018, Ο Σταύρος Γιαγκάζογλου μιλά για τη σχέση Ελληνισμού, Ιουδαϊσμού και Χριστιανισμού στην εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, την οποία παρουσιάζει ο καθηγητής Θάνος Βερέμης
Εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, «Η Σχολή των Αθηνών», 14 Οκτωβρίου 2018, Ο Σταύρος Γιαγκάζογλου μιλά για τη σχέση Ελληνισμού, Ιουδαϊσμού και Χριστιανισμού στην εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, την οποία παρουσιάζει ο καθηγητής Θάνος Βερέμης |
||||||||||||||||||||||||||||
Β. Κωνσταντούδης: Η επιστήμη και το αίνιγμα της αγάπης
O κύριος Ερευνητής στο ΙΝΝ του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος Βασίλης Κωνσταντούδης μίλησε με θέμα: «Η επιστήμη και το αίνιγμα της αγάπης», Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια εσπερίδας της ένωσης ελλήνων φυσικών τον Μάϊο του 2018 με γενικότερο θέμα: |
||||||||||||||||||||||||||||
Εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, «Η Σχολή των Αθηνών», 11 Νοεμβρίου 2018, Ο Σταύρος Γιαγκάζογλου μιλά σε μια δεύτερη συνέχεια για τη σχέση Ελληνισμού, Ιουδαϊσμού και Χριστιανισμού στην εκπομπή του Δημοτικού Ραδιοφωνικού Σταθμού ΑΘΗΝΑ 9,84, την οποία παρουσιάζει ο καθηγητής Θάνος Βερέμης
Εκπομπή του ΑΘΗΝΑ 9,84, «Η Σχολή των Αθηνών», 11 Νοεμβρίου 2018, Ο Σταύρος Γιαγκάζογλου μιλά σε μια δεύτερη συνέχεια για τη σχέση Ελληνισμού, Ιουδαϊσμού και Χριστιανισμού στην εκπομπή του Δημοτικού Ραδιοφωνικού Σταθμού ΑΘΗΝΑ 9,84, την οποία παρουσιάζει ο καθηγητής Θάνος Βερέμης |
||||||||||||||||||||||||||||
περιοδικό ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ τεύχος 1765, Μάρτιος 2004, Αφιέρωμα "Θρησκεία και Λογοτεχνία"
|
||||||||||||||||||||||||||||
Περιοδικό Νέα Εστία Έτος 83, Τόμος 166 τεύχος 1825 Σεπτέμβριος 2009, Θρησκεία και Λογοτεχνία 3, Παραδείγματα από την ξένη Λογοτεχνία
Περιοδικό Νέα Εστία Έτος 83, Τόμος 166 τεύχος 1825 Σεπτέμβριος 2009, αφιέρωμα: Θρησκεία και Λογοτεχνία 3, Παραδείγματα από την ξένη Λογοτεχνία |
||||||||||||||||||||||||||||
Βασίλειος Κωνσταντούδης, ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, Μπορεί η Θεολογία να εμπνεύσει τις Φυσικές Επιστήμες σήμερα;
Βασίλειος Κωνσταντούδης, Ινστιτούτο Νανοεπιστήμης και Νανοτεχνολογίας, ΕΚΕΦΕ ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ, Μπορεί η Θεολογία να εμπνεύσει τις Φυσικές Επιστήμες σήμερα; Παραγωγή: Το Αντίφωνο, 27.11.2018 |
||||||||||||||||||||||||||||
Science & Orthodoxy around the World (PROJECT - SOW)
Science & Orthodoxy around the World (SOW)Mapping the dialog Project SOW - Science & Orthodoxy around the World focuses on the dialog between science and religion in the Orthodox Christian world. More than 50 specialists from 15 countries participate from various academic fields such as Science, Philosophy, History, Theology and Education. It reaches out to all relevant scholars, researchers specializing in the study of Science & Religion throughout the world, as well as a wider audience with an interest in issues that arise from the relation of sciences with faith. SOW’s actions are presented through this web portal, three large international conferences with parallel workshops and proceedings volumes, two separate workshops, public lectures, one documentary and 45 peer-reviewed articles.
Open-access research SOW aims at establishing a permanent platform of dialog on an international level between scientists and Orthodox thinkers, sparking a wider dialog, which, although existing, is not so apparent globally, and at bringing the Orthodox Christian world into the spotlight of Science & Religion studies throughout the world. SOW also aims at collecting, recording and presenting the views and positions that constitute today’s science-and-religion dialog in Greece, Russia, Ukraine, Romania, Bulgaria, Serbia and Georgia, as well as the United Kingdom, the United States of America, France and Australia through a special open-access database and a collection of personal interviews on digital media.
Data Space | The Project SOW research database Project SOW has published a main part of its research, the database, or else Data Space, with the presentation and description of hundreds of works and links concerning the relationship between science and Orthodox Christianity. The aim of Data Space is to collect, record and present the views and positions that constitute today’s science and religion dialog in Greece, Russia, Ukraine, Romania, Bulgaria, Serbia and Georgia, as well as the United Kingdom, the United States of America, France, Αustralia and Canada. The sources are organized in a way to present the main questions that are discussed today in the Orthodox world and the various attitudes concerning these questions. Data Space aims at becoming the main tool of reference for scholars wishing to carry on the research on the relations between Science and Orthodox Christianity in the 21st century. It also aims at making the ideas of Orthodox thinkers expressed in various languages largely known to the international community. The texts available can also be of great use to specialists or PhD students in the field of Theology or Philosophy of Science as well as people simply interested to learn more about the dialog between science and Orthodoxy. Data Space is searchable by keywords provided for each text in English. The basic entries of the database are Lemmas composed by the researchers of the project. Each Lemma is linked to other entries of the database providing additional information for its source, namely the specific work where it derives and its manifestation, while the authors is these sources are presented in biographic entries. The opac feature provides to the stakeholders the possibility of searching within the registered entities while each search can be filtered by diverse categories such as authors, keywords etc |
||||||||||||||||||||||||||||
Θύμιος Νικολαΐδης: Στην Ελλάδα είναι κοινός τόπος ότι οι επιστήμονες είναι άθεοι
Θύμιος Νικολαΐδης: Στην Ελλάδα είναι κοινός τόπος ότι οι επιστήμονες είναι άθεοι Οι στατιστικές δείχνουν τους Έλληνες ως έναν εκ των πλέον θρησκευόμενων λαών της Ευρώπης Πιστεύουν στον Θεό οι Έλληνες; Υπάρχει εξήγηση για τα θαύματα; Είναι όλοι οι επιστήμονες άθεοι; Ο Θύμιος Νικολαΐδης, διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών και στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, καθώς κι Επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος SOW –ScienceandOrthodoxyaroundtheWorld, απαντά σε διαχρονικά ερωτήματα που αφορούν τη σχέση Επιστήμης-Εκκλησίας, καταρρίπτοντας στερεότυπα προς όλες τις κατευθύνσεις. |
||||||||||||||||||||||||||||
Paul Tillich
Paul Johannes Tillich (August 20, 1886 – October 22, 1965) was a German American Christian existentialist philosopher and theologian who is widely regarded as one of the most influential theologians of the twentieth century. Among the general public, he is best known for his works The Courage to Be (1952) and Dynamics of Faith (1957), which introduced issues of theology and modern culture to a general readership. Theologically, he is best known for his major three-volume work Systematic Theology (1951–63) in which he developed his "method of correlation", an approach of exploring the symbols of Christian revelation as answers to the problems of human existence raised by contemporary existential philosophical analysis. |
||||||||||||||||||||||||||||
Paul Tillich
Paul Johannes Tillich (August 20, 1886 – October 22, 1965) was a German American Christian existentialist philosopher and theologian who is widely regarded as one of the most influential theologians of the twentieth century. Among the general public, he is best known for his works The Courage to Be (1952) and Dynamics of Faith (1957), which introduced issues of theology and modern culture to a general readership. Theologically, he is best known for his major three-volume work Systematic Theology (1951–63) in which he developed his "method of correlation", an approach of exploring the symbols of Christian revelation as answers to the problems of human existence raised by contemporary existential philosophical analysis. |
||||||||||||||||||||||||||||
Φιοντόρ Ντοστογιέφσκυ, Οι Δαιμονισμένοι, Ραδιοφωνική θεατρική παραγωγή σε διασκευή του Αλμπερ Καμύ, από την εκπομπή "Το θέατρο της Τετάρτης"
Το θέατρο της Τετάρτης, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκυ, Οι Δαιμονισμένοι, Ραδιοφωνική θεατρική παραγωγή σε διασκευή του Αλμπερ Καμύ, μετάφραση - ραδιοφωνική προσαρμογή: Μανώλη Σκουλούδη, σκηνοθεσία: Μήτσου Λυγίζου, λαμβάνουν μέρος: Βασίλης Διαμαντόπουλος, Μαρία Αλκαίου, Πέτρος Φυσσούν, Στέφανος Ληναίος, Μάνος Κατράκης, Άννα Συνοδικνού, Αντιγόνη Βαλάκου, Σπύρος Καλογήρου κ.ά. |
||||||||||||||||||||||||||||
Σολομώντος, Άσμα Ασμάτων σε μετάφραση Γιώργου Σεφέρη. Μουσική : Τερψιχόρη Παπαστεφάνου Ερμηνεία : Μαρία Δημητριάδη - Γιώργος Ζωγράφος - Χορωδία Τρικάλων Από τον Δίσκο "ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ" 1972
Άσμα Ασμάτων του Σολομώντος σε μετάφραση Γιώργου Σεφέρη. Μουσική : Τερψιχόρη Παπαστεφάνου Ερμηνεία : Μαρία Δημητριάδη - Γιώργος Ζωγράφος - Χορωδία Τρικάλων Από τον Δίσκο "ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ" 1972 Ἡ φύση, μελῴδημα ἐρωτικὸ τοῦ Πρωτομάστορα, ἦταν καὶ εἶναι θαυμαστὸ ἀπήχημα τῆς ζωῆς. Κτιστὸ μελῴδημα, ἱκανὸ νὰ ἀπηχήσει τὸν τρόπο τοῦ ἀκτίστου, τὴν ἀπερίσταλτη ζωή. Ἀλλὰ καὶ ἱκανὸ νὰ ἀντιφωνήσει τὸν τρόπο τοῦ θανάτου, τὴν περατὴ αὐτάρκεια τοῦ κτιστοῦ. Χρήστος Γιανναράς. |
||||||||||||||||||||||||||||
Analyse spectrale de l'Occident : Fiodor Dostoievski
|
||||||||||||||||||||||||||||
Χαρα Θεου - Ερτ3 - Από τον Διονύσιο τον εκ Φουρνά στη ψηφιακή αγιογραφία
Χαρα Θεου - Ερτ3 - Από τον Διονύσιο τον εκ Φουρνά στη ψηφιακή αγιογραφία. Η Χαρά Θεού συναντά τον παγκοσμίου φήμης αγιογράφο Γιώργο Κόρδη, τον Σέρβο Nicola Saric, και τον Αγιορείτη Παπαναστάση. Αποτελεί η σημερινή αγιογραφία συνέχεια της Βυζαντινής ζωγραφικής ή μοντέρνα τέχνη; Απόψεις και διαφωνίες για την εξιστόρηση μέσω της εικόνας. |
||||||||||||||||||||||||||||
Théodora, impératrice de Byzance (version originale italienne)
Théodora Impératrice de Byzance - Teodora imperatrice di Bisanzio, Riccardo Freda (1954) |
||||||||||||||||||||||||||||
ΠΡΩΤΑΤΟΝ, ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ / PROTATON, PANSELINOS
ΠΡΩΤΑΤΟΝ, ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ / PROTATON, PANSELINOS, Κείμενα: Ἱερὰ Ἐπιστασία Ἁγίου Ὄρους, Δημήτριος Καλομοιράκης. Φωτογραφία: Τάκης Ζερβουλάκος. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Σερντάρης. Ἐκφώνησι κειμένων: Χρῆστος Τσάγκας. Ἔτος δημιουργίας : 1996 |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού 01 Η Αυγή της Ιστορίας, The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston.
The Western Tradition - Eugen Weber (1989) 57 βίντεο The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston, the series covered the development of Western civilization from the dawn of agriculture to the technological age, and wove many common themes together into a unified theory: trends in technology, social movements, government, economics, religion and art. 1. The Dawn of History 2. The Ancient Egyptians 3. Mesopotamia 4. From Bronze to Iron 5. The Rise of Greek Civilization 6. Greek Thought 7. Alexander the Great 8. The Hellenistic Age 9. The Rise of Rome 10. The Roman Empire 11. Early Christianity 12. The Rise of the Church 13. The Decline of Rome 14. The Fall of Rome 15. The Byzantine Empire 16. The Fall of Byzantium 17. The Dark Ages 18. The Age of Charlemagne 19. The Middle Ages 20. The Feudal Order 21. Common Life in the Middle Ages 22. Cities and Cathedrals of the Middle Ages 23. The Late Middle Ages 24. The National Monarchies 25. The Renaissance and the Age of Discovery 26. The Renaissance and the New World 27. The Reformation 28. The Rise of the Middle Class 29. The Wars of Religion 30. The Rise of the Trading Cities 31. The Age of Absolutism 32. Absolutism and the Social Contract 33. The Enlightened Despots 34. The Enlightenment 35. The Enlightenment and Society 36. The Modern Philosophers 37. The American Revolution 38. The American Republic 39. The Death of the Old Regime 40. The French Revolution 41. The Industrial Revolution 42. The Industrial World 43. Revolution and Romantics 44. The Age of the Nation-States 45. A New Public 46. Fin de Siècle 47. The First World War and the Rise of Fascism 48. The Second World War 49. The Cold War 50. Europe and the Third World 51. The Technological Revolution 52. Toward the Future |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού 11 Η πρώιμη περίοδος του Χριστιαvισμού, The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston
The Western Tradition - Eugen Weber (1989) 57 βίντεο The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston, the series covered the development of Western civilization from the dawn of agriculture to the technological age, and wove many common themes together into a unified theory: trends in technology, social movements, government, economics, religion and art. 11. Early Christianity |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού 12 Η Άvοδος της Εκκλησίας, The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston
The Western Tradition - Eugen Weber (1989) 57 βίντεο The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston, the series covered the development of Western civilization from the dawn of agriculture to the technological age, and wove many common themes together into a unified theory: trends in technology, social movements, government, economics, religion and art. 12. The Rise of the Church |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού 15 Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία, The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston
The Western Tradition - Eugen Weber (1989) 57 βίντεο The Western Tradition was a series of televised lectures given by UCLA history professor Eugen Weber in 1989. Produced by WGBH Boston, the series covered the development of Western civilization from the dawn of agriculture to the technological age, and wove many common themes together into a unified theory: trends in technology, social movements, government, economics, religion and art. 15. The Byzantine Empire |
||||||||||||||||||||||||||||
Byzantium, The Lost Empire / Βυζάντιο, Η χαμένη αυτοκρατορία, (Ο Πολιτισμός της Ρωμηωσύνης), Discovery Channel, Κείμενα - παρουσίαση: John Romer, έτος παραγωγής 1997,
ohn Romer recreates the glory and history of Byzantium. From the Hagia Sophia in present-day Istanbul to the looted treasures of the empire now located in St. Marks in Venice. For more than 1,000 years, the Byzantine Empire was the eye of the entire world – the origin of great literature, fine art and modern government. Heir to Greece and Rome, the Byzantine Empire was also the first Christian empire. After a year of filming on three continents, TLC unlocks this ancient civilization, spanning 11 centuries and three continents. Pass through the gates of Constantinople, explore the magnificent mosque of Hagia Sophia and see the looted treasures of the empire now located in St. Marks, Venice. Byzantium, brings to life an empire that, while seemingly distant, is very closely linked to the evolution of Western Civilization. Traces the growth of the first Christian empire, one that lasted for over a thousand years and the maturity and decline of Byzantium through its conquest by the Ottoman Turks in 1453. John Romer, the author and on-screen guide for the series, breathes life into the city and the powerful ideas that made the Byzantium a thriving cultural and commercial center while western Europe was slogging through the Dark Ages and the Middle Ages. At its height, Byzantium housed the most precious Christian relics, including a piece of Christ's cross. Located on the border of Europe and Asia, it ruled an empire that extended across Asia Minor and the Balkans. Then, after the rise of Islam, the empire shrank until little was left outside the city walls. Byzantium turned to Europe for help in fighting the infidels, only to have its own city sacked by the Crusaders whose help it sought. Venice, its erstwhile trading partner, carried off many of its artistic masterpieces. The Hagia Sophia, originally built as a Christian church, became Istanbul's most famous mosque. And the scholars who had kept alive the study of Greek for more than a millennium fled to Europe where they helped lay the groundwork for the Renaissance. Byzantium, the video, takes us on a visually sumptuous journey to key locations throughout the empire, while putting a human face on the key actors in the history of this unique and vital empire. I never suspected I would find this story as compelling as it turned out to be. |
||||||||||||||||||||||||||||
Κύριλλος και Μεθόδιος: Οι Φωτιστές των Σλάβων (2013), Πρωτότυπος τίτλος: Cyril a Metodej: Apostolove Slovanu/ Kyrill und Method: Der Kampf der Konfessionen/ Cyril and Methodius: The Apostles of the Slavs Βαθμολογία IMDb: 5,5/10 Σκηνοθεσία: Petr Nikolaev Πρωταγωνιστούν: Ondrej Novak, Roman Zach, Josef Abrham, Milan Bahul, Helena Karochova, Jiri Bohm, Petr Borovec, Bohumir Stary
Πρωτότυπος τίτλος: Cyril a Metodej: Apostolove Slovanu/ Kyrill und Method: Der Kampf der Konfessionen/ Cyril and Methodius: The Apostles of the Slavs Βαθμολογία IMDb: 5,5/10 Σκηνοθεσία: Petr Nikolaev Πρωταγωνιστούν: Ondrej Novak, Roman Zach, Josef Abrham, Milan Bahul, Helena Karochova, Jiri Bohm, Petr Borovec, Bohumir Stary Υπόθεση: 863 μ.Χ., Κωνσταντινούπολη, Πρωτεύουσα της Βυζάντινης Αυτοκρατορίας. Δύο Έλληνες μοναχοί, αδέρφια με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, ο Κωνσταντίνος (μετέπειτα, Κύριλλος) και ο Μεθόδιος λαμβάνουν εντολή να ταξιδέψουν ως τη μακρινή Μοραβία (σημερινή Τσεχία), ύστερα από έκκληση του ηγεμώνα της, για να διδάξουν το Χριστιανισμό στους κατοίκους της περιοχής. Οι δυσκολίες που θα συναντήσουν εκεί θα είναι μεγάλες καθώς θα βρουν έναν λαό εξαθλιωμένο, αγράμματο, χωρίς γραφή, επιφυλακτικό απέναντι στην αλλαγή. Αλλά, κυρίως, έχουν να αντιμετωπίσουν τους επισκόπους της Καθολικής Εκκλησίας που, φοβούμενοι η Μοραβία να αποκτήσει Ορθόδοξο και φιλo-βυζαντινό χαρακτήρα, θα φτάσουν στα άκρα για να τους εμποδίσουν. Η ταινία αναπαριστά με εντυπωσιακό τρόπο τη ζωή και το Έργο των Αγίων Κυρίλλου και Μεθόδιου, δύο Ελλήνων αδερφών από τη Θεσσαλονίκη, που δημιούργησαν το σλαβικό "κυριλλικό" αλφάβητο και χαρακτηρίστηκαν ως "Φωτιστές των Σλάβων" από την Ορθόδοξη Εκκλησία, και ως "συνπροστάτες αγίοι της Ευρώπης" από τη Καθολική Εκκλησία. Η μεσαιωνική Θεσσαλονίκη, η Κωνσταντινούπολή, η Αγία Σοφία, και διάφορες άλλες γνωστές τοποθεσίες αναπλάθονται με τη χρήση φυσικών σκηνικών και εντυπωσιακών ψηφιακών εφέ από μια παραγωγή της Τσεχικής Τηλεόρασης, Σλοβάκων και Σλοβένων, δίνει έμφαση στη λεπτομερή αναπαράσταση της εποχής και του αγώνα των δύο Ιεραποστόλων ενάντια στις δυσκολίες(ψυχολογικές και φυσικές) που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια του έργου τους. Από Ιστορικής απόψεως, η ταινία είναι σχεδόν άψογη: αποτυπώνονται ρεαλιστικά και με αντικειμενικό τρόπο τόσο γνωστά γεγονότα όπως η δημιουργία του σλαβικού αλφαβήτου, οι πρακτικές των Ιεραποστόλων, όσο και λιγότερο γνωστά όπως οι πολιτικοί ανταγωνισμοί με τη Καθολική Εκκλησία, η Μάχη του Βέλεχραδ. Κυρίως, όμως, η ταινία αριστεύει στην απεικόνιση των δύο αγίων, της ψυχολογίας του καθενός και της μεγάλης αδελφικής αγάπης που είχαν ο ένας για τον άλλο. Όλα αυτά διαμορφώνουν μια ταινία που μας επιτρέπει να βιώσουμε μια κορυφαία στιγμή της Ελληνικής Μεσαιωνικής Ιστορίας, αλλά και της ευρύτερης βαλκανικής. |
||||||||||||||||||||||||||||
Σολομώντος, ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ, Μαρία Δημητριάδη - Γιώργος Ζωγράφος - Χορωδία Τρικάλων, 1972
Άσμα Ασμάτων του Σολομώντος σε μετάφραση Γιώργου Σεφέρη. Μουσική : Τερψιχόρη Παπαστεφάνου Ερμηνεία : Μαρία Δημητριάδη - Γιώργος Ζωγράφος - Χορωδία Τρικάλων Από τον Δίσκο "ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ" 1972 Ἡ φύση, μελῴδημα ἐρωτικὸ τοῦ Πρωτομάστορα, ἦταν καὶ εἶναι θαυμαστὸ ἀπήχημα τῆς ζωῆς. Κτιστὸ μελῴδημα, ἱκανὸ νὰ ἀπηχήσει τὸν τρόπο τοῦ ἀκτίστου, τὴν ἀπερίσταλτη ζωή. Ἀλλὰ καὶ ἱκανὸ νὰ ἀντιφωνήσει τὸν τρόπο τοῦ θανάτου, τὴν περατὴ αὐτάρκεια τοῦ κτιστοῦ. Χρήστος Γιανναράς. |
||||||||||||||||||||||||||||
Αντρέι Ρουμπλιόφ (1966) [HD 720p] ελληνικοί υπότιτλοι
Πρωτότυπος Τίτλος: Andrey Rublev/ Андрей Рублёв Βαθμολογία IMDb: 8,1/10 Σκηνοθεσία: Andrei Tarkovsky Πρωταγωνιστούν: Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Irina Tarkovskaya, Nikolay Grinko, Yuriy Nikulin, Nikolay Grabbe |
||||||||||||||||||||||||||||
Βυζάντιο 976: Η γιορτή των Καλένδων (1976) ελληνικοί υπότιτλοι
|
||||||||||||||||||||||||||||
Κασσιανή, έγχρωμη ταινία παραγωγής 1960
Ιστορική ταινία παραγωγής 1960 Σκηνοθεσία: Ηλίας Παρασκευάς Παίζουν: Αλίκη Ζαβερδίνου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Γιώργος Καμπανέλλης, Θεανώ Ιωαννίδου, Δήμος Σταρένιος, Χριστόφορος Νέζερ, Νίτσα Τσαγγανέα, Σπύρος Καλογύρου, Γιάννης Αυλωνίτης, Κική Διόγκου, Γιώργος Βελέντζας Σενάριο: Κώστας Παπαγεωργίου Παραγωγή: Άρμα Φιλμς ΠλοκήΒυζάντιο, 6ος μ.Χ. αιώνας και ο Αυτοκράτωρ Μιχαήλ ο Β΄ συγκαλεί σύναξη για την εκλογή συζύγου του Αντιβασιλέως Θεοφίλου, ο οποίος αν και γοητεύεται από τη μόλις δεκαεννιάχρονη πριγκίπισσα Κασσιανή, επιλέγει τελικά τη Θεοδώρα. Ο στρατηγός του Ακύλλας, που είναι ερωτευμένος με την Κασσιανή, διορίζεται διοικητής των δυνάμεων της Σικελίας και πριν αναχωρήσει αποσπά την υπόσχεση της Κασσιανής ότι θα τον παντρευτεί, παρ’όλο που δεν τον αγαπά. Στη Σικελία τον ερωτεύεται η αρχόντισσα Ειρήνη, αλλά εκείνος δεν ξεχνά την Κασσιανή. Ο Θεόφιλος συναντά κρυφά την Κασσιανή η οποία έχει αρχίσει να γράφει θρησκευτικούς ύμνους. Οι φήμες ότι η Κασσιανή είναι ερωμένη του Αντιβασιλέως φτάνουν στα αυτιά του Ακύλλα, ο οποίος έρχεται εσπευσμένα στην Κωνσταντινούπολη με σκοπό να θανατώσει τον Θεόφιλο, αλλά βρίσκει ο ίδιος το θάνατο απ’ τους φρουρούς του παλατιού. Μετά απ’ αυτό, η Κασσιανή κλείνεται διά παντός σε μοναστήρι και επιδίδεται στην υμνογραφία. |
||||||||||||||||||||||||||||
«Μέγας Βασίλειος Το λιοντάρι του Χριστού», Σειρά της ΕΤ1, «Δεν είσαι μόνος», σκηνοθεσία Μαρίας Χατζημιχάλη-Παπαλιού.
Ο «Μέγας Βασίλειος – Το λιοντάρι του Χριστού» είναι το 5ο επεισόδιο της σειράς «Δεν είσαι μόνος». Η ταινία είναι ένα οδοιπορικό σε τόπους θαμμένους μέσα στη λήθη. Βασικό εύρημα του σεναρίου είναι οι ημερολογιακές καταγραφές ενός μοναχού που έζησε τον 4ο αιώνα, μέσα από τις οποίες πληροφορούμαστε για τα ιστορικά γεγονότα εκείνης της εποχής, την κοινωνική κατάσταση, τον αγώνα της εκκλησίας να ξεκαθαρίσει το τοπίο από τις αιρέσεις και να εδραιωθεί. Βασική μορφή εκείνης της περιόδου είναι ο Μέγας Βασίλειος, τα κείμενα του οποίου ακούγονται στην ταινία. Τα γυρίσματα της σειράς πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα (Αστυπάλαια, Μακεδονία, Ήπειρος, Μετέωρα, Αίγινα, Λουτράκι, Θήβα, Μήλος, Κως, κ.α), την Τουρκία (Κωνσταντινούπολη, Καππαδοκία, Αντιόχεια, Μυρσίνη κ.α.), την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Σκωτία, το Ισραήλ, την Αίγυπτο, τη Συρία. Σκηνοθεσία: Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος Διεύθυνση Φωτογραφίας: Βαγγέλης Κουλίνος Πρωτότυπη μουσική: Μάριος Αριστόπουλος Σενάριο: Λένα Βουδούρη Αφήγηση: Κώστας Καστανάς Έρευνα: π. Γεώργιος Μεταλληνός, Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Ιόλη Καλαβρέζου, Dumbarton Oaks Καθηγήτρια της Ιστορίας της Βυζαντινής Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Harvard, Η.Π.Α. Κωνσταντίνος Κορναράκης, Επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών Ανδριάνα Ζέπου, Θεολόγος Γιώργος Τσούπρας, Καθηγητής Θεολογίας Συμμετοχή: Κωνσταντίνος Κορναράκης, Επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Αγωνία του Βυζαντίου, γαλλική μεταγλωτισμένη ταινία παραγωγής 1913
|
||||||||||||||||||||||||||||
Peter The Great (Part 4 - last part) Maximilian Schell, Vanessa Redgrave, Omar Sharif
|
||||||||||||||||||||||||||||
Η Κωνσταντινουπολη σε ψηφιακη απεικονιση-The capital of Byzantine empire 3D
|
||||||||||||||||||||||||||||
The Wondrous Waters of Constantinople
|
||||||||||||||||||||||||||||
Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΘΑ ΣΩΣΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ, Σενάριο - Σκηνοθεσία Φώτος λαμπρινός.
|
||||||||||||||||||||||||||||
ΔΟΞΟΜΠΟΥΣ, Ένα χωριό στα Βαλκάνια του 14ου αιώνα, ταινία παραγωγής 1987, Σκηνοθεσία Φώτος Λαμπρινός.
Μια συμβολική αναφορά στη ζωή του Βυζαντίου, μέσα από την ιστορία του χωριού Δοξόμπους, που υποφέρει από τη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου (1322- 1327). Σ’ ένα χωριό της Μακεδονίας, το Δοξόμπους, ένας έφηβος ονόματι Ξένος στέλνεται, μετά το θάνατο του πατέρα του, σε μοναστήρι για να μάθει την τέχνη του εμπορίου. Στα χρόνια που ακολουθούν (12ος μ.Χ. αιώνας), θα ζήσει τον πόλεμο σε όλη του τη διάρκεια, αρχικά στο μοναστήρι και στη συνέχεια στο πεδίο της μάχης, παίρνοντας και ο ίδιος μέρος στις εμφύλιες συγκρούσεις. Μετά τη νίκη των ζηλωτών, στις τάξεις των οποίων είχε διαπρέψει, ο Ξένος θα ανταμειφθεί με τον τίτλο του Άρχοντα του Δοξόμπους. Από τη θέση αυτή θα προσπαθήσει να αλλάξει ριζικά τη ζωή των φτωχών χωρικών. |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιστορία του Δυτικού Πολιτισμού 25 Η Αvαγέvvηση και η Εποχή της Αvακάλυψης | ||||||||||||||||||||||||||||
Η κατάρευση της αυτοκρατορίας. Το βυζαντινό μάθημα
Ο τίτλος παραπέμπει στο ντοκυμαντέρ του Αρχιμανδρίτη Τύχωνα, ηγούμενου της μονής Σρεντέσκι στο κέντρο της Μόσχας όπου αναπτύχθηκαν προβληματισμοί για το νέο ιδεολογικό δόγμα της Ρωσίας, την εποχή που κορυφωνόταν η παρακμή με την ασυδοσία των ολιγαρχών. Ο Τύχων παρήγαγε ένα ντοκυμαντέρ για το Βυζάντιο και την Άλωση της Πόλης μέσα απο το οποίο ήθελε να καταδείξει τους κινδύνους που διέρχεται μια αυτοκρατορία όταν αρχίσει να παρακμάζει και όταν ο λαός και, κυρίως, η άρχουσα τάξη της αδιαφορούν για την σωτηρία της. Στο ντοκυμαντέρ του Τύχωνα ο στόχος του επετεύχθη. Βεβαίως, ο Τύχων μέσα απο το ντοκυμαντέρ επιχειρεί να αναπαράγει και τα ιδεολογήματα της Τρίτης Ρώμης, την πρωτοπορία, δηλαδή, της Ρωσικής Εκκλησίας μετά την Άλωση, μια ανεδαφική άποψη που θέλει να προβάλει τον ρωσικό εξουσιασμό σε έναν χώρο όπου η εξουσία αμφισβητείται. Υπάρχει ένας ανώτατος άρχων και αυτός είναι ο Θεός. |
||||||||||||||||||||||||||||
La Russie iconique de Tarkovski, Invitation au voyage
L’église de l'Intercession-de-la-Vierge-sur-la-Nerl, la cathédrale de l’Assomption à Vladimir, le monastère Andronikov de Moscou… Autant de bâtiments sacrés traversés au XVe siècle par Andreï Roublev, moine et grand peintre d’icônes russe. En 1966, Andreï Tarkovski s’empare de cette figure de l’art religieux et de ces lieux majestueux pour tourner un chef-d’œuvre du cinéma russe : Andreï Roublev. France, 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||
Η Ιταλική Αναγέννηση, το ελληνικό πνεύμα και ο λόγιος Μανουήλ Χρυσολωράς | ||||||||||||||||||||||||||||
Η κατάρρευση της Αυτοκρατορίας - Το Βυζαντινό μάθημα, Σενάριο-σκηνοθεσία-αφήγηση Archimandrite Tikhon Shevkuno, παραγωγή 2007, Ρωσική Κρατική Τηλεόραση «Rossija
Πρόκειται για το ντοκιμαντέρ του Αρχιμανδρίτη Τύχωνα, ηγούμενου της μονής Σρεντέσκι στο κέντρο της Μόσχας όπου αναπτύχθηκαν προβληματισμοί για το νέο ιδεολογικό δόγμα της Ρωσίας, την εποχή που κορυφωνόταν η παρακμή με την ασυδοσία των ολιγαρχών. Ο Τύχων παρήγαγε ένα ντοκιμαντέρ για το Βυζάντιο και την Άλωση της Πόλης μέσα απο το οποίο ήθελε να καταδείξει τους κινδύνους που διέρχεται μια αυτοκρατορία όταν αρχίσει να παρακμάζει και όταν ο λαός και, κυρίως, η άρχουσα τάξη της αδιαφορούν για τη σωτηρία της. Ο Τύχων μέσα απο το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να αναπαράγει και τα ιδεολογήματα της Τρίτης Ρώμης, την πρωτοπορία, δηλαδή, της Ρωσικής Εκκλησίας μετά την Άλωση. Ο Τύχων και μια μεγάλη και σημαντική ομάδα της ρωσικής διανόησης προσπάθησε να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός νέου αντιδυτικού ρωσικού ιδεολογικού ρεύματος που θα εξυπηρετούσε την άνοδο και κυριαρχία μιας νέας πολιτικής αντίληψης ύστερα από την παρακμή της δεκαετίας του '90. Συνεπώς, το ντοκιμαντέρ αφορά τη ρωσική ανάγνωση του Βυζαντίου και ως εκ τούτου μας ενδιαφέρει να την μελετήσουμε μέσα στις σύγχρονες διαστάσεις και εξελίξεις.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Χρ. Γιανναράς: Ο αποφατισμός στην ποίηση και τη θεολογία
1 Μαΐ 2016, Διάλεξη του κ. Χρήστου Γιανναρά, Ομότιμου Καθηγητή της Φιλοσοφίας, με θέμα: Τρίτη 19 Απριλίου 2016 στην Αίθουσα Οπτικοακουστικών Μέσων της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Συντόνισε η αναπλ. πρόεδρος και καθηγήτρια του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας κ. Κίρκη Κεφαλέα και συμμετείχε στην συζήτση, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του τμήματος καθηγητής κ. Σωτήριος Δεσπότης. Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων με θέμα «Θεολογία και Λογοτεχνία» του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας του ΕΚΠΑ.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Νίκος Αναγνωστόπουλος, Για τον Νίκο Μαστερόπουλο, Σπαράγματα από μια ταινία |
Κατηγορίες συνδέσμων |
---|
- Δεν υπάρχουν κατηγορίες συνδέσμων - |